Peringatan Hari Ini

Sabda Rasulullah SAW "Di antara baiknya Islam seseorang, ialah MENINGGALKAN apa yang TIDAK BERMANFAAT baginya"

[12 November 2011]

Sabtu, 5 Mei 2012

7 hari seminggu


Aku janji post kali ni, tiada yang kelu dah... hehe. Cuma tajuk je yang terkelu, tak tahu nak letak tajuk apa. Random ajelah.
Cuma minggu ni macam seronok je nak bercerita dalam ni. Actually baru je lepas habis khatamkan novel Rindunya Semakin Membara karya Kaksu; novelis kecintaanku! ^^ Novel lama tapi aku beli tanpa dirancang. Hoho. Nasib baik sangat best itu novel! Boleh nangis woo... Insyaallah ada masa & umur nanti aku akan buat review novel tersebut.

Jadi hari ni aku mahu bercerita kisah minggu ini. Minggu yang HOT! :D
Takdelah hot sangat pun, saja je nak rasa jadi poyo sebentar. Hihihi.

Untuk yang belum tahu, aku sekarang ni tengah 'mengasah' skill. Skill jahitan. Dah lama ada tapi banyak dah yang aku lupa, jadi aku rasa sekaranglah masanya untuk mengasah bagi lebih tajam dan lebih cunnnn!
Orang kata, kalau nak belajar kena ada guru (maka aku pun sudah berjumpa guru yang selayaknya iaitu Kak Sal @ Shalwati!) Tapi kalau tak tahan dimarah, dikritik, maknanya anda belum bersedia lagilah untuk menjadi pelajar, kan? Minggu ni dah masuk 3 minggulah aku berada di akademi tersebut (bukan tak nak mention nama tempat tapi bimbang akan diserang hendap oleh peminat fanatik. Buat niaya je << maaf, ayat ter-bajet retis pulak.. kah kah kah).

Minggu pertama dekat sana, asyik bergelak ketawa sahaja bersama Tika, Ija & Syam. Biasalah ada geng. Cuba kalau aku sorang-sorang je kat sana, rasa-rasanya mampu tak aku bergelak ketawa berdekah-dekah secara tiba-tiba begitu? Mestilah tak, kan! Yang untungnya, kursus yang dijangka dijalankan selama 3 bulan ni bukanlah kursus berbayar. Hey, ada orang sponsor I, tahu? Sila jeles! Tapi serius memang disponsor. Kitorang tak keluarkan duit walau sesen pun untuk menuntut ilmu di sini. Diberi secara percuma (atas tajaan) kepada anak-anak Selangor SAHAJA. Ok, saya bangga jadi anak Selangor. Nanti nak suami pun anak Selangor jugaklah! Wahh macam jodoh tu ditangan aku pulak kan... :P 

Dan minggu pertama kitorang diajar cara menjahit seluar slack perempuan. Haaa mesti tak tahu yang seluar slack perempuan yang sebenar-benarnya menggunakan zip disebelah tepi sama macam kain baju kurung tu la (kiri/kanan ikut kehendak pelanggan), bukan disebelah hadapan! No no no! Kalau zip sebelah hadapan tu merupakan rekaan yang 'diciplak' daripada seluar slack lelaki. Jadi kebanyakan seluar slack perempuan yang berada di pasaran terkini adalah seluar slack yang telah dicampur versi-nya. Maka terjadilah seluar slack pondans gitu. Ahaks! 

Minggu kedua pula buat baju cheongsam. Waduhhh! Part ni rasanya macam tak mahu cerita. Azab nak buat tu Tuhan je yang tahu. Maka minggu kedua terus bertukar menjadi minggu stress! Patutlah cheongsam mahal. Nak buat kemain leceh. Grrr! Nampak je sangat simple tapi itulah, indah khabar dari rupa (eh? peribahasa tak sesuwaiii!). Dan minggu ini juga berkenalan dengan pelajar baru; Nur nama gelaran dia. Umur baru 21 tapi memang pandai sesuaikan diri, hari pertama kenal terus rapat. Lagi-lagi bila tiap-tiap malam dia tidur berhimpit antara aku dan Syam. Sweet kan? Baru kenal dah tidur sekatil. Kau hado? Haha. Kat hostel tu guna katil double decker tapi setiap katil dicantum menjadi dua, itu yang dapat katil saiz king secara tak langsung tu. Dan sebab tu juga si Nur sanggup menyelit di tengah antara aku dan Syam sebab dia merupakan seorang yang penakut teramat. Asal lampu asrama ditutup je, mula dia melompat ke katil kitorang ikut suka hati dia.

Dan minggu ni (minggu ketiga) kitorang siapkan pyjama kanak-kanak perempuan. Serius sweet! Ada part kelakar untuk tugasan kali ini. Kononnya, disebabkan aku, Tika dan Ija (Syam je tak sebab dia gigih menyiapkan tugasan yang tertunda) telah bercuti dari hari Khamis minggu lepas sehingga Selasa lepas (Hari Buruh) maka kononnya lagi kerana nak kejarkan baju pyjama ini (kitorang sepakat untuk siapkan sepasang baju dalam masa 1 minggu), kitorang mengambil keputusan untuk menyiapkan tugasan secara shortcut (psstt Kak Sal tak tahu niat kitorang ini). Kerana rasa seronok bila Kak Sal memberi kebenaran yang kitorang tak mahu ikut contoh baju yang leceh itu, maka keesokan harinya Kak Sal telah menerangkan apa yang perlu kitorang lakukan. Terkejut beruk bila terima tugasan yang 'shortcut' itu. Kerana ianya terlah bertukar menjadi 'longway' secara senyap. Wakaka. Dan stress berlipat kali ganda daripada minggu lepas. Rasa seperti kena tipu tapi sebenarnya diri sendiri yang dah tertipu sebab konon-konon mahu main tipu juga. Hai la... Tapi alhamdulillah-lah siap juga baju comel itu hari ni. Comel sangat! Dan design dia yang 'senang' itu lebih cantik daripada design contoh. Hehehe. Nur dan Din ikut contoh, maka asyik kedengaranlah suara yang mana sorang duduk di hulu dan sorang duduk di hilir tu. Dah macam laki bini bertekak dah aku dengar. Sampai bila aku bercakap dengan Ija pun, suara aku kalah dengan suara diorang berdua.
" Ok, silakan baling segala periuk belanga dan pinggan mangkuk korang." Tergelak Nur dan Din bila aku usik macam tu. Dan Nur paling tak suka kalau dengar aku cakap pyjama design dia dah macam rupa baju badut. Sebab Nur pun sedar kenyataan itu sangat pahit untuk diterima. Ahahah. 

Dalam kelas kitorang hanya ada dua kumbang sahaja; Din dan Wan (bila aku tahu nama penuh Din tiba-tiba aku jadi macam tak puas hati kenapa nama dia dipanggil Din dan bukan Izz. Izz lagi macho bunyinya, kan? Sibuk nau aku ni dengan nama orang. Ekeke). 
" Dah mula-mula masuk sini diorang yang panggil aku Din, bukan aku nak pun," oh Din pun tak rela namnya dipanggil begitu tapi tetap menyahut bila orang panggil dia Din.
Din masuk awal seminggu daripada kitorang. Maka memang dari minggu pertama lagu Ziana Zain seringkali si Din tu dendangkan kat telinga aku ni sampai aku kata, " lama-lama nanti jangan terkejut kalau aku mampu hafal semua lagu Ziana Zain." Peminat setia betul, semua lagu kat henfon semua lagu Ziana sampai Wan pun cakap, nak tidur pun si Din dengar lagu tu. Adehlaaa... Apa-apa ajelah. Hee. Sampai tadi masa on the way balik rumah terdengar lagu Ziana Zain je teringat Din. Keh keh. Yang penting tiap-tiap hari akan ada sesi karaoke secara tak langsung. Asal pasang lagu je dan keluar lagu yang kitorang hafal/suka mesti ternyanyi bersama-sama. Dah tak kisah dah suara sengau macam bangau ke, serak macam katak ke, yang penting semangat mahu nyanyi itu ada & perbuatan itu mampu mengurangkan tekanan. Dan aku pun tak rasa ada orang sedang menilai suara nyanyian kitorang ni. Hihi. 

Dan minggu ni untuk pertama kalinya pada hari Khamis malam Jumaat kitorang masih tinggal di hostel dan budak-budak kat hostel tu (semua budak lagi, umur diorang paling muda 18 dan paling tua pun baru 24 tahun) rasa pelik. " Eh, akak tak balik ke?" Itu ajelah soalan yang kitorang kena hadap. Masing-masing pelik bila kitorang masih bermalam di situ, selalunya petang khamis kitorang dah chalo dah tapi stay sampai Jumaat sebab kononnya nak ganti cuti hari Isnin. Hik! Dan malam Jumaat baru jumpa peraturan baru, jam 7 malam dilarang tonton tv. Tv boleh ditonton selepas solat isyak, sebab selepas maghrib sekitar jam 8 malam akan ada bacaan Yaasin dan diikuti oleh solat Isyak secara berjemaah. Selepas bacaan yaasin sementara nak tunggu masuk waktu isyak akan ada tadarus al-Quran. Tengah dok aku bertadarus bersama Syam & Nur (sebab Ija dan Tika tengah 'cuti'), tiba-tiba je ada suara yang berkata, " akak jadi imam, ya?" Eh, aku ke? Tiba-tiba je berdebar. Tapi masih tak bagi jawapan dan teruskan bacaan. 
" Tapi janganlah sebab kena jadi imam malam ni malam Jumaat yang seterusnya akak trauma tak nak stay sini dah," usik Fatonah. Aduhai... 
" Kalau akak tak nak jadi imam, tak nak kawan dengan akak," ugut Nija pula.
" Tak nak kawan dahlah, ada akak kisah?" balas aku selamba.
" Lepas ni 3 kali Jumaat akak balik, siap akak," balas Nija lagi sambil tunjuk penumbuk. Alih-alih Nur offer diri untuk jadi imam. Pheww... selamat...

Tengah bentang sejadah, tiba-tiba tertukar, aku yang akhirnya jadi imam.
Huiii lama dah tak jadi imam, dulu pun last tahun 2005, imamkan 8 orang makmum. Itu pun ngeri okeh! Menggigil kepala lutut. Hahah. Yang malam tu pun hampir 20 orang lebih jugalah yang aku imam kan. Alhamdulillah ok jek walaupun ada kekurangan sedikit. Yang penting lutut tak ketaq noh! Mungkin sebab rasa dah tua dah, dulu jadi imam muda sangat tu yang ketaq tu. Tapi kira oklah walaupun dah lama tak praktis dan dalam keadaan tak bersedia apa pun, ianya tetap merupakan satu pengalaman yang sangat berharga. Cuma yang menjadi persoalan, apa hukumnya bila memaksa seseorang yang dah sedia tahu dia tak layak untuk jadi imam tetapi tetap juga menjadi imam secara terpaksa? Adakah solat diorang semua tu sah atau tidak?
Sebab pagi Jumaat tu baru aku tahu yang kat hostel ni diorang memang suka tarik je sesiapa untuk jadi imam, tak kisahlah sama ada orang tu suka/tidak, ikhlas/tidak, rela/terpaksa. Yang penting setiap orang memang WAJIB dapat giliran menjadi imam. Eh sesuka kau orang je. Huhu. So kalau ada sesiapa tahu hukum yang menjadi persoalan tu, silalah jawab ye. Jawapan anda sangat membantu.

Sekian, wassalam...


2 bicara tanpa suara:

teratak hati berkata...

bestnya bljr menjahit ada sponsor..bab paksa jadi imam tu,tk sure la hukumnya apa,tapi klu btl2 tak blh tolak la elk2 kan..

Nafisah Ruslan berkata...

seronoknya dapat belajar macam ni :)

:)) ;)) ;;) :D ;) :p :(( :) :( :X =(( :-o :-/ :-* :| 8-} :)] ~x( :-t b-( :-L x( =))

Catat Ulasan

Sila beri komen yang bermanfaat kepada manusia sejagat, agama, bangsa & negara :)

Ikut via FB