Peringatan Hari Ini

Sabda Rasulullah SAW "Di antara baiknya Islam seseorang, ialah MENINGGALKAN apa yang TIDAK BERMANFAAT baginya"

[12 November 2011]

Selasa, 15 Mei 2012

Rindunya Kian Membara


Aku membeli novel ini secara TIDAK sengaja. 
Kononnya, untuk mendapat beg percuma daripada JS harus membeli 4 buah novel tapi masa tu aku hanya sempat cilok 3 buah sahaja. Jadi, novel mana lagi yang patut aku cekau untuk mendapatkan beg itu? Dan promoter itu pun seperti tahu-tahu sahaja yang aku memang meminati penulisan Noor Suraya @ Kaksu, maka dihasutnya aku agar membeli novel ini. Aku pun membeli tanpa berkira. Apadehal kan... Novelis peberet! Hihu.
Dan novel pertama yang aku baca bila sampai di rumah ialah novel ini!


Kisah Farhana yang menyayat hati. Tak suka aku cerita begini. Tapi nak buat lagu mana, memang inilah realiti kehidupan (novel Kaksu semua 'real' tahu, takde yang dongeng fantasi, sebab itu wataknya harus dihayati). 
Menjadi ibu tunggal dan membesarkan sepasang anak kembar bukanlah perkara mudah untuk mana-mana ibu pun. Seorang anak mesti inginkan seorang ayah/ibu.
Dan kehidupan Farhana bermula apabila dia mengambil keputusan untuk pulang ke Malaysia setelah bertahun-tahun menjadi perantauan, membawa rajuk dihati. Rajuk yang sangat panjang...


Apabila pulang, dia terjumpa Ilham suami kepada sahabat baiknya; Dalilah. Terkejut apabila mengetahui Dalilah telah pergi buat selamanya meninggalkan 3 orang anak yang masih kecil. Maka Farhana pun dengan rela hati mengagihkan kasih sayangnya kepada 3 orang anak yatim itu. Sweet~ Dan dalam diam Ilham menaruh hati pada kebaikan Farhana.


Tak lupa juga pada Imran yang pernah ditolak lamarannya suatu ketika dahulu, datang kembali menagih kasih. Kasihan aku pada lelaki itu. Menunggu terlalu lama.


"Imran itu anak sulung makcik, dia dah nak masuk empat puluh, Anah.. makcik berharap sungguh." - Puan Darawisah.


"Tapi saya dah ada anak-anak. Saya ni janda, makcik. Imran tu orang bujang, belum pun pernah berkahwin. Kenapa tak pilih yang masih muda.. yang masih anak dara, makcik." - Farhana.


"Itulah Anah.. dia tu tak pernah nak berkenan pada yang lain. Dari dulu pun Anah juga pilihannya, makcik nak kata apa. Makcik ni sekadar sampaikan hajat orang." - Puan Darawisah.


"Makcik, saya ni dah serik, saya lebih senang duduk sendiri." - Farhana.


"Kahwin ni sunnah Rasul, Anah. Tak baik menolak kalau dah ada pilihan yang betul. Insyaallah, Imran tu lain orangnya. Makcik kenal sifat tanggungjawabnya. Sejak ayahnya lumpuh dan kemudian meninggal dunia, dialah yang menjaga keluarga makcik." - Puan Darawisah.


Aku suka bahagian ini! Ketika ibu Imran masuk melamar Farhana. Mula-mula baca rasa seperti..'biasalah, ibu mana tak mahu berkata manis tentang anak dia didepan gadis idaman si anak, ye dak?' Ya, watak Farhana itu pun tersenyum sendiri melihat Puan Darawisah sedang mempromote anak terunanya itu. Hihi.
Tapi tiba-tiba rasa macam manis pula sifat Puan Darawisah. Sanggup menerima Farhana yang serba kekurangan itu. Indah kot kalau dapat ibu mertua yang memahami gini! Hehe.


Seperti biasa, aku tak suka nak cerita lebih-lebih, nak lebih, sendiri beli, sendiri baca lorr...
Tapi awas! Sediakan tisu ketika membacanya, jika anda mempunyai naluri keibuan, insyaallah anda akan tangisi kisah novel ini...


Dan selepas baca novel ini serta beberapa kes rumahtangga yang aku lihat berlaku disekeliling aku membuatkan aku mahu memutuskan untuk membuat cerai taklik ketika nikah nanti. Ngeh! Lagipun hampir semua ustazah kat Malaysia ini mengamalkan kaedah ini supaya hati sendiri tak sakit dan diri sendiri tidak merana di kemudian hari. Weewit! Ok, dah boleh kahwin dah ni :)) Hoho



2 bicara tanpa suara:

edogawa conan berkata...

haha.rajen kan ko layan novel. kalo aku???hmm..maleh.tabek ah kat ko!

Kak Nila berkata...

Salam Tuan Rumah,
Kaksu tersenyum, baca resensi buku ini. Terima kasih ya, sebab berkata baik-baik tentang Farhana :)

- Noor Suraya -

ps: kaksu pinjam poskad di atas ya.

:)) ;)) ;;) :D ;) :p :(( :) :( :X =(( :-o :-/ :-* :| 8-} :)] ~x( :-t b-( :-L x( =))

Catat Ulasan

Sila beri komen yang bermanfaat kepada manusia sejagat, agama, bangsa & negara :)

Ikut via FB