Peringatan Hari Ini

Sabda Rasulullah SAW "Di antara baiknya Islam seseorang, ialah MENINGGALKAN apa yang TIDAK BERMANFAAT baginya"

[12 November 2011]

Isnin, 26 Disember 2011

Boonaa Mohammed - Signs





Let me take a moment to show some kindness, 
To the folks who blindness was a disease that effected the eyes alone,
I promise I won’t judge you, I barely know how to love you
And like fools we preach rules, but we don’t even follow our own.


Everybody needs comfort,
Some people find it in this; some people find it in there
And some people just don’t find it at all.


But this world is full of signs 
From the moon to the stars in the sky
From the bees and the bugs, like a seed in your blood
Like a feen to a drug, makes you need to look up
And questions what’s up, why you deal with this stuff?
When your spirits are crushed and you trek through the rough
But like thunder it struck, said “BE” and it was


All the signs that were sent, they finally make sense
You feel the torment, so you need to repent
When your heart is cement, it’s hard as a brick
Cause your soul is worth more than the dollars and cents,
All the money in the world couldn’t buy you happiness
Cause “verily, it is in the remembrance of Allah, that hearts do find rest”


And do not get it confused,
I’m not a scholar or a preacher
I’m just a regular dude, who makes mistakes too
But we are reflections true, 
So I cant talk about me without talking about you


And who knew?
We would end up in a place so confused
Where little boys wanna be like little girls and little girls just wanna be abused
Where the terrorize the truth, mentally arrest the youth
Even though there is no law but Allah's and momma didn’t raise no fool.


And who knew?
That expecting the world to treat you fairy because you think you’re a good person,
Would be a little like expecting a bull not to attack you because you’re a vegetarian,
You can’t begin to learn what you think you already know
In mans own ignorance we forgot that women once watched us grow
And before that you were a tiny ball of flesh without any bones
And before that you were just unknown, and now look behold
You have the arrogance to assume that you just made it on your own?
But what were you but a chewed piece of clot, before you grew


And who knew you would trace you ancestry back to a zoo?
You must have really come from apes with your monkey point of views
Even the devil believes in God, so what does that make you?


And it’s true
Sometimes I feel like Noah preaching to a packed empty room
Nobody wanna listen until we start rolling out two by two
I’m a big fan of Abraham; never break-up from Jacob
Joseph had the kind of beauty that you couldn’t find in makeup
Moses was to Pharaoh what stones are to arrows 
And David to Goliath was truth is to silence
Following, Solomon I’d get down too
Contrary to popular belief, Jesus is my homeboy too.
So peace be upon the whole crew who came to teach what we never knew
Even though few caught the groove, the never turned blue
Never confused what was true even if it was a taboo
Never came for fame or praise but to praise who the prayed too


And who knew?
That an unlettered man from the middle of the desert,
Would change the whole world from darkness into heaven
You may have every title, every big shot degree
But you still can’t explain:
 ALIF LAM MEEM


And who knew?
There would be so many views and wayS to explain
That He’s closer to you than your jugular vein
So if you complain that God must be cruel
Can you give Allah, all that he gives to you?
From the breath that you breath, to the trees that you feed
From the eyes that you see, to the sea that you eat
If I cut you, you bleed, than you heal magically
Were the illest machines, manufactured for means.
The concepts extreme but this world is a dream,
It’s not what it seems filled with lies and deceit
The truth is serene so wake up smell the deen
Praises be to He, His Oneness, Supreme
Totally unique, in no need of sleep 
Not like you or me, His greatness complete
No partners, no mates, no father, no sons
No discount 3 in 1, just Allah Azwa Jalla
Even the birds sing His name,
The Lord of all the worlds
Glory be to He and to Allah is our return


© Boonaa Mohammed

Rabu, 21 Disember 2011

Wordless Wednesday #13 - Dae Jang Geum

[Jewel In The Palace]

Khamis, 8 Disember 2011

Short Film - Tomato


Nah, aku sajikan korang dengan filem pendek yang sangat BEST! ;)
Ambillah pengajaran daripada filem pendek ini.

Kalau ada yang tanya kenapa aku dah lama tak update blog? Actually, aku memang sengaja menjauhkan diri daripada blog ni. 
Tiba-tiba ada perasaan baru menyelinap. Yang mana, aku jadi tak selesa bila memaparkan kisah hidup aku dalam ni dan dibaca oleh orang-orang yang aku tak suka. Aku tak suka dia ambil tahu hal hidup aku dan aku tak suka nak ambil tahu hal hidup dan mati dia. Just it. Sebab tu blog ni sengaja ku biarkan sepi.
Ni pun dalam proses mencapai target 143 entri untuk tahun 2011 ni! *terujanya!*

Apa pun, aku mohon kemaafan andai ada salah bahasa, salah tingkah, salah penilaian, salah sangka, dan macam-macam salah lagi yang disengajakan mahupun tidak (aik, yang disengajakan? tetttt).
Manusia biasa macam kita ni tiada yang maksum. Sama-samalah kita muhasabah diri atas apa yang telah berlaku sepanjang hidup ni.

Akhir kata, ikhlas aku titipkan ini untuk kamu yang bersalah padaku;
"Aku maafkan kamu. Tak perlu kita bertemu cukup kau tahu yang aku maafkan kamu... tolong teruskan hidup JANGAN sebut namaku" - Malique ft Jamal Abdillah.

Wassalam...

Khamis, 24 November 2011

Spontaneous Thursday #8 - Sokongsorak



‎"jika tak mampu menyokong ketika kalah, 
jangan bersorak ketika menang"


Selasa, 22 November 2011

Keghairahan Harimau Muda!




Pertama-tamanya, tahniah diucapkan kepada skuad Harimau Muda kerana berjaya mengutip pingat emas untuk pertandingan Sukan SEA.
Secara jujurnya, aku memang tak kenal langsung barisan pemain Harimau Muda.
Seorang pun aku tak kenal.
Eh, kenal sorang... siapa lagi kalau bukan Khairul Fahmi Che Mat!



Jadi, sejak aku tonton perlawanan antara Malaysia-Myanmar tempoh hari, barulah aku kenal seorang demi seorang. Tapi takdelah semua. Yang mana menyerlah tu, yang itulah yang paling dikenali, kan?


Mula-mula yang mencuit perhatian aku ialah Syahrul Azwari. Dia main cambest jek!
Kemudian Izzaq Faris. Izzaq Faris ni bukanlah pertama kali kenal cuma baru tahu je rupanya selain daripada main untuk Negeri Sembilan, dia juga bermain untuk Harimau Muda. Pergh! Ok, suka dia sebab nama dia sangat sweeeeeeeeeetttttttt :D
Fakri Saarani pun menyerlah jugak. Muka garang! Aummm!
Lepas tu kenal pula Gurusamy, ah kenal pun sebab Ain tanya takde siapa ke nak dengan mamat India tu. Aku tak kenal masa tu, yang aku kenal Kunalan jek. Weehoo.
Fandi pun kenal sebab muka dia macam Adi Fashla, DJ Era.
Pertama kali tonton perlawanan Harimau Muda, diorang ni jela yang aku kenal.


Yang lain-lain aku kenal malam tadi.
1st tengok, Asraruddin. Lepas tu Baddrol. Si Baddrol ni muka dia familiar. Jadi adik-adik aku gelar dia Baddrol Beriman sebab muka macam muka orang-orang beriman gitu. Suci jeww... Hahaha. Kejadah ntah adik-adik aku tu.


Masa 13 minit pertama yang Indonesia menang tu, aku macam dah takde mood dah nak tengok.
Macam kalah je... :(
Dan-dan tu terus tukar saluran. Elok je tukar, Walid suruh tengok gak bola tu.
Nak tak nak tengok jela. Selang beberapa minit tu, Asrarudin golkan untuk Malaysia. Maka tercatatlah seri 1-1. Ok, masa tu dah bersemangat dah nak tengok balik. Weee.


Tapi perlawanan malam tadi memang sengit. Bila dah seri tu, aku siap cakap, kalau Indonesia menang pun, menanglah. Dah tak hairan sebab sekurang-kurangnya Harimau Muda dah mencuba sedaya upaya. Ada 1 gol pun dah memadai.
Tapi bila aku buka FB, ramai yang mengharap agar Garuda dapat ditewaskan. Dan aku rasa kalau Malaysia kalah, kemungkinan ada diantara peminat yang akan mencemuh mereka dengan kata-kata nista. Ceh! Mula mengungkit segala peluang yang kononnya senang untuk disambar. Kita bukan garuda-lah untuk menyambar, kita harimau untuk menangkap, tahu? Itulah gunanya kewujudan Khairul Fahmi. Erk.


Bila sampai ke perlawanan penentu, tiba-tiba jantung rasa macam nak meletup.
Semua orang tahu, penalti bukanlah sesuatu yang baik. Semuanya bergantung pada nasib.
Yang kelakar sebab terlalu takut, perlawanan bola sepak tiba-tiba menjadi seperti menonton filem seram. Bemula dengan kegagalan Fakri Saarani menggolkan bola, terus aku menutup mata apabila pemain seterusnya; Fadhli Shas mencuba tendangan masuk ke kotak penalti. Ngeri wohhh.. haha.
Tapi masa Baddrol Bakhtiar gol-kan, aku tengok. Yela, orang beriman kan... kot-kot masuk. 
Hampir kecewa bila bola berjaya ditepis, tapi tiba-tiba elok je bola tu masuk ke dalam gawang. Perghh! Keajaiban! Bersorak satu rumah ni dengan suara jeritan
"Golllllllllllllllllllllllllllll"
Gila betul! Fanatik semuanya.






Keseluruhan, aku tengok permainan memang cantik. Terbaik.
Indonesia pun memberi aksi yang terbaik wokk... tu yang tak dapat nak teka siapa yang bakal menang. Tapi akhirnya, Malaysia menang. Alhamdulillah~ Suka sangat!
Lagi suka masa minit ke berapa entah, Harimau Muda tukar pemain.
Mata tertacap pada Yong Kuong Yong.
Perghh! Macam muka Korea lah! Hensem kottt... so ter-gatai lah kejap.
Tapi kejap jela, kamera pun bukan banyak fokus kat muka dia pun.
Okla, terjaga sikit pandangan mata i. Aww... gatainyeee... hahah.
Saja puji. Bukan boleh buat laki ponnnn.


Yong Kuong Yong: dua dari kanan, belakang jersi no 7
Apa pun, aku doakan Malaysia terus maju dalam sukan bola sepak dan badminton! ;)


Ini antara kata-kata semangat jurulatih Malaysia, Ong Kim Swee kepada pemain-pemain Malaysia semasa perlawanan final semalam :

"MEREKA tak hormati kamu, tak hormat bendera kita, tak hormat RAJA kita dan mereka tak hormat IBU BAPA kamu. Kalau KAMU benarkan ia (kekalahan) berlaku, maka KAMU adalah pengecut. Kamu mesti ajar mereka kehebatan seorang warganegara Malaysia!"

"Kita kalahkan mereka bukan sekali tapi dua kali dihadapan jutaan penyokong setia mereka. Kita tunjukkan bagaimana melakukannya!"



Chiawww...

Rabu, 16 November 2011

Harmony - Movie



Ahad lepas nampak iklan movie ni keluar di saluran TVAlHijrah.
Sebenarnya, ni ulangan buat kali kedua di stesen yang sama.
Cuma, dulu aku tengok cerita ni dah nak habis, tapi tengok last minute pun sempat jugaklah mengalir sebutir dua ayak mata ni. Hehe :"> *blushing*


Jadi malam tadi, dengan perasaan yang teruja, memang menantikan cerita ni.
Ah, biarlah orang nak cakap aku ni hantu Korea ke hape tapi kalau cerita tu bagus, memang suka saaangat nak tengok. 
- err... cerita My Princess yang tak berapa bagus tu pun kau layan gak, pehal??
+ eh, siapa kata cerita My Princess tu tak bagus? Baguslah untuk perkembangan ilusi + imaginasi. Ngaaa.... haha


Sinopsis:


Kisah ini berkisar tentang kehidupan banduan di Penjara Wanita Cheongju, Korea.
Jeong Hye didapati bersalah kerana membunuh suaminya tanpa niat kerana suaminya suka mendera fizikalnya. Dia dipenjarakan selama 10 tahun.
Dan dia juga melahirkan bayi lelakinya di penjara itu. 


Mengikut undang-undang, anak yang dilahirkan oleh banduan dibenarkan tinggal bersama ibunya sehingga berumur 18 bulan. Selepas itu harus diberikan pada saudara-mara ataupun mencari keluarga angkat. 
Anak yang diberi nama Min Woo itu sangat adorable (eh, terbagi ayat omputih plak).
Comel, bijak dan sangat ceria. Menjadi penghibur bagi banduan di penjara tu. Babak yang aku paling suka masa dia peluk salah seorang banduan yang pernah tolak dia sampai dia terjatuh. Alahai budak tecik ni...
Perghhh comel gilak! Grrr


Min Woo
Dua pegawai penjara yang ditugaskan untuk menjaga kebajikan banduan-banduan di sini iaitu Pegawai Kong dan Ketua Pegawai Bang.
Yang paling rapat dengan semua banduan ini ialah Pegawai Kong.
Memang baik gila, siap dia layan banduan-banduan ni macam kawan dia sendiri.


Suatu hari tu, Jeong Hye tiba-tiba dapat idea untuk menubuhkan kumpulan koir untuk banduan penjara. Erk. Dahlah suara tak sedap. Kau tak sedar ke anak kau boleh menangis tanpa henti dengar suara kau? Lagi nak buat kumpulan koir. Hoho.


Usul itu ditentang Ketua Bang yang memang jaki betul dengan banduan-banduan dalam ni, mungkin sebab kesemua mereka ditahan kerana kesalahan membunuh.
Tapi cadangan itu disokong oleh Pegawai Kong dan pihak atasan.
Maka wujudlah kumpulan koir yang diberi nama Harmony.
Dan penjara pun berubah menjadi ceria bila ada penghibur macam diorang.
Si kecil Min Woo pun bukan main seronok bila dengar ibunya menyanyi, sebab suara ibu dia dah sedap! Bukan macam sebelum ni asal ibu dia nyanyi je dia menangis sebab tak sanggup dengar suara si ibu yang tak berapa nak sedap dan sumbang mambang itu. Haha.


Dan akhirnya, detik perpisahan antara ibu dan anak pun bermula.
Sedih siakkk... Masa ni lah air mata aku mengalir deras ni. Tak suka betul!
Sampai sakit tekak i taww. Nasib baik tengok berdua; aku dan adik aku yang lelaki. Aku dok depan tv, dia dok belakang sikit. So dia tak nampak aku nangis, aku pun tak nampak dia nangis. Eh, lelaki nangis? Aku agak je dia nangis gak. Sebab babak tu memang sedihhh... Sedih! Terbayang aku berada di tempat tu, terpaksa berpisah dengan Uzair. Owh tidak!!!!


Aidid Uzair buat aksi paaling comel!
Sedang anak dia leka bermain, dia tinggalkan si kecil dan tanpa disedari dia sebenarnya berselisih dengan ibu angkat si anak.
Sampai pintu keluar, Jeong Hye berlari ke arah anak yang ditinggalkan.
Nampaklah budak tu menangis sekuat-kuat hati dan mencari-cari si ibu.
Huuu.. sedihhhhh

Kerana kerinduan pada si anak membuatkan dia demam.
Tapi sahabat di sisi tak pernah meninggalkan dia, akhirnya dia kembali semula berlatih koir seperti biasa.
Dan setelah 4 tahun menjadi ahli kumpulan koir dan menghiburkan penghuni penjara, akhirnya mereka dijemput untuk membuat persembahan koir peringkat kebangsaan di Seoul.
Dan paling best, kaum keluarga juga boleh datang menyaksikan persembahan tersebut dan boleh berjumpa keluarga selepas acara selesai. 



Ingat nak ceritakan kisah ni sampai habis, tapi macam malas pula nak menaip dah.
Cerita ni panjang. Ada ketawa, ada duka, di akhir cerita pun ada kesedihan lain yang datang.. Ohh nangis lagi gua. 

Tapi babak sedih tu serius aku tak suka. Buatkan aku pun ikut nangis. Benci! Nasib baik tak teresak-esak. Kalau tak... memang hari ni dalam sejarah wa cakap lu. Haha. 
Tapi memang sangat sedih lah! Aku tak boleh lah tengok cerita ada kena mengena dengan famili bagai ni. Sensitif tawww... T__T 

Jadi, adakah Jeong Hye akan berjumpa dengan anaknya ketika persembahan tu berlangsung? 
Dan adakah anaknya masih mengenalinya setelah 4 tahun mereka tak jumpa?
Apa pula nasib si tua; Puan Kim, banduan paling senior yang dianggap seperti ibunya sendiri tu? Adakah anak-anak Puan Kim akan maafkan ibu mereka atau membiarkan sahaja si ibu sendirian menanggung rindu pada anak-anak?

Kalau korang nak tonton movie ni, tadi aku search dalam Youtube pun dah ada cerita ni. Siap ada English Subtitle.

Selamat Menonton!
Jangan nangis banyak sangat noh. Nangis sebab kenang dosa takpe.... 
Amboihhh nasihat orang pandai naa...

Sabtu, 12 November 2011

Sikap LELAKI Yang Menjengkelkan... ewww

Tarikh 11.11.11. Ramai sangat yang macam terkenan dengan tarikh tu.
Kalau ditanya tentang keistimewaan tarikh tu pada aku? Takde apa-apa.
Jika ditanya juga apa yang membuatkan semalam nampak lebih menarik? Owhh.. abang kepada kawan adik aku meninggal dunia pada tarikh ini. Alhamdulillah~ Moga Allah mencucuri rahmat pada rohnya kerana meninggal pada hari yang merupakan penghulu segala hari dan juga merupakan hari kelahiran aku *aku lahir hari Jumaat, tahu!*


Berbalik pada tajuk. Sebenarnya tengah bosan, tiba-tiba terfikir nak buat tajuk ni.


Dan ciri-cirinya adalah seperti berikut.
Ni antara pengalaman aku & orang-orang keliling aku la. Kalau bab penipu, tak jujur dalam cinta & so on tak termasuk list lah yer. Tu hal pasangan masing-masing.




1. Egois terlampau
Lelaki yang ego terlampau ni memang aku jaki betul! Bila buat salah, orang tegur pun masih juga nak back up diri sendiri. Bajet bagus sangatlah pun. Selalu orang ego terlebih-lebih ni, dia lebih banyak buat salah daripada buat betul.
Tak caya, korang survey sendiri. Muka bajet serius je manjang. Pffttt. Konon nak jaga maruah. Tak nak maruah tu diperkotak-katikkan sesuka hati. Ek eleh.. boleh jalan daa dengan maruah kau tu.


2. Pelawak
Aku sebenarnya tak paham bila seseorang perempuan tu (terutama di kalangan artis) yang suka bercakap;
"Kalau boleh nak lelaki yang ada sense of humor
huh??!
Jawapan tu buatkan aku jadi blur. Sense of humor daripada lelaki? Sebab kebanyakan lelaki yang aku kenal, hampir kesemuanya suka berlawak secara LUCAH (melainkan ustaz-ustaz kat tv tu). Jadi, ianya harus digelar pelawak atau pelucah? Aku pun tak tahulah. Mungkin aku ni orang yang kesian sebab jumpa lelaki macam tu. Dahlah tak berapa rapat, lepas tu cakap benda-benda macam tu.
Tapi lagi tak boleh blah, bila buat lawak, pastu gelak sendiri. Orang lain tengok pun pelik. Better diam lah!


3. Pemutar-belit/Manipulator
Yang ni pun aku tak suka gak. Serius tak suka! Tak suka! Tak suka! Tak suka!
Eh, over plak kau. Lempang nak?
Kenapa aku tak suka? Tiba-tiba teringat salah satu perbualan di YM pada zaman dahulu kala (sekarang aku dah tak on YM. buat rosak pemikiran suci aku je bila YM dengan orang yang kita tak kenal sangat).
Lelaki: Kau sebenarnya nak ciri lelaki yang macam mana?
Aku: Perlu ke senaraikan?
Lelaki: mana tahu aku boleh tolong carikan untuk kawan-kawan aku... Tapi aku tahu kau mesti nak Pak Arab, kan? Kau kan Arabian! Ha ha ha.
Aku: tak naklah. Arab kasar-kasar.
Lelaki: Perghhh! Gila bapak kau boleh tahu! Bahaya kau ni... *icon senyum sambil kenyit mata*

Aku macam terbangang-bangang seketika. Aku salah taip ke?
Salah cakap? Lepas beberapa ketika terbangang-bangang, akhirnya aku dapat tangkap maksud ayat dia. Lagi-lagi bila dia terus menggiat-giat aku dengan ayat yang pape entah. Terus dan-dan tu aku tukar topik. Dan lepas tu langsung aku invisible kat dia. 
Gila! Ingat aku fikir pasal apa? 
Ni bukan hal pertama yang jadi, ada beberapa kali, yang last pun pertengahan tahun ni. Jadi aku sebenarnya tak faham apa yang ada dalam fikiran lelaki. Diorang ni memang suka fikir benda blue, otak kuning ke? 
Harap-harap bakal laki aku otak dia tak camni r...


4. Taksub
Yang ni, cemana nak komen eh? Tapi memang aku tak berapa berkenan dengan lelaki yang taksub dengan sesuatu perkara/pertubuhan/parti politik. Kau lek-lek je dahlah. Ni cakap macam nak cari gaduh. Semua hujah kau nak keluarkan. Kalau niat nak bagi orang terdiam dengan hujah kau, baik tak payah. Padahal kau tak nampak ke orang yang kau bahaskan tu tengah gelak dalam hati? Ha ha ha ha.. haa kan dah aku gelakkan kau.
Guna cara bijaklah. Orang bagi pendapat, kau pun bagi pendapat. Tapi jangan bila orang bagi pendapat, kau sibuk nak bangkang. Orang tu salah, orang ni salah. Tak baguslah camtu, kan... << teringat Kak Wani bila sebut ayat ni :')


5. Alim-alim najis ayam
Semua orang tahu, ciri-ciri utama seorang lelaki untuk seorang perempuan jadikan sebagai suami, mestilah seorang yang beragama/alim. Tapi aku lagi prefer pilih yang beragama daripada alim. Sebab bila dia ada agama, automatik dia alim. Alim semulajadi lagi bagus daripada alim dibuat-buat. Ah, tak alim pun takpelah, yang penting agama ada dalam jiwa dia. Setakat ni adalah dalam 2,3 orang lelaki alim yang aku jumpa tapi perangai pelik kemain. Pelik yang menjelikkan. 
Nak doakan supaya Tuhan turunkan hidayah pada diorang, macam tak layak pulak aku nak doa macam tu sebabnya diorang lagi alim daripada aku tapi aku tertanya-tanya apa motif tunjuk alim kat orang sedangkan hati dan jiwa mereka takde pun ciri-ciri alim tu?
Saja nak tarik perhatian? Atau berkenan dengan tagline "Pilihlah aku jadi suami mu"?
What the sangatlah pun kan...

Lepas tu sibuk cari kesalahan perempuan. Perempuan ni berdosa, perempuan tu ahli neraka. Marah perempuan sana sini pakai baju terdedah. Dalam pada sebarkan hadith, dok kutuk-kutuk perempuan yang tak tutup aurat. Helloooo~ Aku nak tanya, macam mana kau boleh nampak perempuan macam tu kalau kau TAK PANDANG, kalau kau TAK TENGOK dia, ha?
Dalam Quran kan ada sebut, wahai orang-orang beriman lelaki dan perempuan, jagalah pandangan kamu.

Jangan pula kau bajet ayat tu untuk perempuan je, lelaki tak. Nak perbaiki orang, perbaikilah diri tu dulu. Tegur berpada-pada. Dengan cara berhemah. Bukan dengan cara yang menyakitkan hati orang.
Ni tak, semedang status facebook tu penuh dengan ayat-ayat Quran, hadith-hadith nabi, tapi entah paham entah tak, entah amal entah tak, lu pikirlah sendiri!

6. Kuat perasan
Ni lagi satu sifat lelaki yang sangat annoying. Pantang orang perempuan layan chat sikit, mesej sikit, terus perasan perempuan tu syok kat dia, suka kat dia. 
Tak semestinyalah oiii. 
Lepas tu bila nampak perempuan dukung baby, layan baby seperti anak sendiri, terus sangka yang perempuan tu dah kahwin, tengoklah dulu ada tanda seperti cincin belah rotan ke tak kat jari perempuan tu, kalau takde maknanya belum la. Masalah betullah. *eh, nape tiba-tiba aku rasa macam sengaja lari topik ni? Haha* 

Tapi memang lelaki kuat perasanlah. Ni bukan aku je yang cakap, tapi diperakui sendiri oleh lelaki.

"Actually, lelaki ni adalah makhluk ego yang kuat perasan. Asal perempuan buat baik sikit, terus dia perasan yang kononnya perempuan tu suka kat dia. So please, kalau korang tak sukakan lelaki tu, sila jangan bagi false hope. Tak pun, sila jangan bagi harapan. Biar la dia nak kata kau sombong ke apa. It doesnt matter." Blog TheOtherKhairul 

Haa... see? See? Lelaki memang kuat perasan. Dan aku jumpa sorang macam tu (dan aku selalu berdoa moga lepas ni aku tak jumpa dah yang macam tu, biarlah dia sorang je yang macam tu. Boleh jadi gila layan orang macam tu)
Dahlah tak pernah jumpa, lepas tu entah macam mana dia boleh tuduh aku ni syok kat dia, jeles dia dengan perempuan bla.. bla... Ya Allah, sikit pun tak weh! Dulu aku layan dia atas dasar kawan je, tak lebih, tak kurang. Aku rasa dengan semua kawan lelaki aku layan macam tu, malah lebih mesra daripada tu pun ada juga. Tapi yang lebih mesra tu of course lah orang yang memang aku kenal betul-betul, dah kenal LAMA. No hal kan.. 
Tapi dengan yang ni, entahlah... terlalu kuat perasan. Bagi ayat macam mana pun tetap dia cakap aku buat macam tu sebab cemburu tanda sayang kat dia... ewww.. muntah weih! Udah-udahlah tu... Elok-elok aku respect kat kau dulu, terus menjunam hingga ke tapak kaki rasa hormat tu.
Sampai aku cerita kat sorang ni pasal kes aku, dia cakap mungkin aku ada sex appeal yang tinggi. Hahaha... Ish, apa sex-sex ni? Keh3. 

7. Posing Syok Sendiri
Hah part ni yang paling best ni! Korang ada tak pernah jumpa atau memang dalam friendlist facebook korang dah tersedia kawan lelaki yang macam ni?
Tangkap gambar sendiri sambil buat muka cute + kembungkan pipi + muncungkan mulut. Dan gambar tu diorang buat DP. Perghhh! Aku kalau tengok, memang pakat berbulu je mata yang memang dah sedia ada bulu mata gajah ni.
Apehal Yeop kau bergambar macam tu? Perempuan mana pulak yang berkenan tengok kau macam tu? Tula macam orang cakap, muka tu kalau hensem kacak bergaya macam mana sekalipun, buatlah muka biasa je, tetap orang nak pandang, tapi kalau muka tu tak berapa nak hensem, buatlah macam mana pose cute sekalipun tetap juga terserlah ketidakhensemannya malah bertambah berganda-ganda tak hensem tu.
Aduhai. Perempuan gedik bergambar macam tu, kau pun sibuk nak tiru, pehal?
Takde motifla... Geli je. Aku kalau nampak lelaki letak DP camtu, memang aku hide kan aje dia.


Setakat ni, tu ajelah ciri-ciri lelaki paling annoying yang pernah aku/kawan-kawan perempuan aku jumpa.
Dan semua ciri-ciri di atas bukan terjadi disebabkan sifat semulajadi mereka begitu. Sebenarnya sifat-sifat ni boleh diubah menjadi lebih baik, dan lebih sempurna (ah, tak payahlah nak guna ayat MANUSIA TAK SEMPURNA tu sangatlah kan...) daripada kau jadi manusia yang menjengkelkan, lebih baik kau jadikan diri kau tu manusia yang menjadi idola ke arah kebaikan. Aku pun ada juga sifat yang menjengkelkan tapi sedaya upaya sorokkan daripada penglihatan orang ramai, buat apa bangga dengan kebangangan kita sendiri kan?


psst.. kalau ada yang terasa tu, bawa-bawalah ubah diri tu. Ya, aku memang cakap pasal, kau, kau dan kau. So lepas ni kalau ada yang nak buat tentang perempuan yang annoying pun dipersilakanlah ye. Aku takkan kutuk kaum aku sendiri.


Chiaww!


p/s: sebenarnya entri ni update pagi semalam (11.11.11) tapi bila tarikh tu ramai sangat yang post entri, tiba-tiba aku jadi malas nak post. huhu

Khamis, 10 November 2011

30 Minit Ustaz Don | Solehah | Ustazah Pilihan

Mutakhir ini kita sering disajikan dengan bermacam-macam program keagamaan di kaca televisyen.
-tak nak guna ayat lagi skema ke, cik kak?
+saja je sekali sekala nak guna ayat karangan.. ngeh! :P

Antara tiga rancangan yang aku senaraikan tu, dua daripadanya memang aku suka nak tengok. Yang satu tu kerap tengok, yang kedua tu pula tengok tapi kadang-kadang skip jugalah, yang last one pula pernah tengok dua, tiga kali je dan rasa sangat memboringkan.

1. 30 Minit Ustaz Don


Oh motif rancangan ini bukan untuk menayang wajah pengacara yang agak kacak itu tapi rancangan ini merupakan rancangan bual bicara tentang Perkara Asas Fardhu Ain.
Apa yang korang tak faham tentang hukum tajwid, tentang mandi hadas, wudhu' & apa-apa ajelah perkara yang WAJIB untuk korang tahu, tonton je program ni.
Serius aku cakap, banyak juga yang aku lupa atau tak tahu, Ustaz Don terangkan balik. Sangat syiokkk ok! Kalau ada apa-apa soalan, tak sempat nak call pada rancangan siaran langsung selama 30 minit ni, bolehlah utarakannya pada fanpage 30 Minit Ustaz Don.

Yang best lagi, daripada TV, Ustaz Don bawa pula perbincangan tu dalam bukuwajah. Tapi kena pastikan korang bertanya tentang ilmu fardhu ain jela. Tak payahlah sampai kumpulan ajaran sesat pun korang dok tanya, tu dah pasal akidah dah tu, kena rujuk ustaz lain pulak la nohhh..

2. Solehah


Ini pula rancangan realiti TV untuk mencari pendakwah wanita.
Program kedua yang aku suka juga nak tengok. Tapi tengok skip-skip jugalah pasal waktu siarannya bertindih dengan rancangan lain.
Yang aku suka tentang rancangan ni sebab TIADA PENYINGKIRAN peserta. Yeahh! Yang tu yang aku suka tu. Iyalah, namanya pun nak cari pendakwah wanita, nak jadi pendakwah kena baaaanyak belajar. Kalau baru beberapa minggu dalam cabaran, tiba-tiba kena keluar, macam mana nak belajar? Macam mana nak tingkatkan pengetahuan dan teknik untuk berdakwah, kan?

Dan lagi aku suka sebab baju dorang! Ngee... Sri Munawwarah buat, memang meletup. Sangat suka dengan design pakaian dan tudung yang mereka kenakan. Cantik sangat! :D

3. Ustazah Pilihan

Rancangan ni sama temanya dengan rancangan Solehah. Kedua-duanya mencari pendakwah wanita. Adalah dalam beberapa kali juga aku tonton rancangan ni itu pun sebab aku kenal juga dengan salah seorang peserta. Kenal dalam alam maya je, tak pernah jumpa ponnn.. kuikui. 
Tapi aku rasa rancangan ni macam ada kekurangan pula. 
Mungkin kerana ada proses penyingkiran. Dan juri-juri dia pun aku lihat seperti bajet bagus sehingga ada sekali aku tengok, juri macam memalukan peserta. Untuk apa buat macam tu?
Kalau peserta salah jawab pun, tegurlah dengan cara berhemah, jangan kononnya macam nak push peserta hingga memalukan pulakkk.. Ramai kot penonton rancangan tu...
Solehah pun pernah juga aku tengok juri tanya lain, peserta jawab lain tapi juri relaks je, dengar je penerangan peserta sampai habis. Itu barulah profesional.


Tak dinafikan peserta-peserta UP memang semuanya berkelulusan tinggi.
Cara diorang bagi pendapat pun sangat mengagumkan.
Cuma mungkin rancangan tu tak sesuai dengan jiwa aku kottt.. hihi.


Kak Firuz jangan kecik hati haa.. saya tetap doakan kejayaan akak dalam UP ;)

Akhir kata, pendapat ini adalah pendapat aku sendiri, setiap orang ada pendapat tersendiri.
Kalau pendapat korang bertentangan dengan aku, it's ok sebab aku pun tak paksa untuk orang menerima bulat-bulat pendapat aku ni.

Yang pasti, ketiga-tiga rancangan ini mampu mendidik manusia menjadi lebih baik, insyaallah ;)


Wassalam...

Rabu, 9 November 2011

Wordless Wednesday #12 - Fradoo ABC Special

dap nyeewww



Punyalah lama aku cari lagu & video ni, akhirnya jumpa jugak!! Bestnyaaaa!
Dulu jumpa kt blog, nak share lepas tu entah camne hilang pulak... tapi ni dah jumpa, saya sangat gembira! ^__^

p/s: kelmarin (Isnin) jatuh bilik air, pinggang terhentak kat bendul pintu. Serius sangat sakit. Menangis gak.. huhu :"> malu pula ngaku kat sini. Cuma nak korang yang baca, tolong doakan aku sihat k. Semalam dah pergi berurut tapi macam makin sakit pulak... aduhaiii.. kurang hantaranlah camni kalau tak baik-baik. hoho.

Jumaat, 4 November 2011

Waiting For The Call




Miles away, oceans apart
Never in my sight but always in my heart
The love is always there 
it will never die
Only growing stronger a tears rolls down my eye

I am thinking all the time
When the day will come
Standing there before You
Accept this Hajj of mine

Standing in ihram, making my tawaf
Drinking blessings from your well
The challenge of Safa & Marwa
rekindles my imaan

O Allah! I am waiting for the call
Praying for the day when I can be near the Kaabah wall
O Allah! I am waiting for the call
Praying for the day when I can be near the Kaabah wall

I feel alive and I feel strong
I can feel Islam running through my Veins
To see my muslim brothers, their purpose all the same
Greeting one another, exalting one True Name
I truly hope one day everyone would get the chance
to be blessed with the greatest honor
Of being called to Your Noble House

Standing in ihram making my tawaf
Drinking blessings from your well
The challenge of Safa & Marwa
rekindles my imaan



O Allah! I am waiting for the call

Praying for the day when I can be near the Kabah wall
O Allah! I am waiting for the call
Praying for the day when I can be near the Kabah wall


Labbaikallahumma labbaik
Labbaikala syarikala kalabbaik
innalhamda wanna'mata lakawal mulk
La syarikala kalabbaik (2x)

Labbaik!
Labbaik!


Song by Irfan Makki & Maher Zain




Kami menanti panggilan ini. 
Semoga suatu masa nanti, jika dipanjangkan usia & dimurahkan rezeki serta kesihatan, DIA akan memanggil kita untuk menziarahi rumahNya... amin...




Jumaat, 7 Oktober 2011

Selamat Tinggal



Mungkin ini entri terakhir untuk minggu ini, mungkin juga untuk bulan ini dan mungkin juga tahun ni. Mungkin! (aku cakap mungkin sebab dah banyak kali ada rasa kemungkinan ini tapi tengok-tengok ada je lagi penulisan aku keluar dalam ni.. hehe)


Selamat tinggal semua (sama ada sahabat di blog mahupun di bukuwajah)... panjang umur, jumpa lagi untuk berkongsi kisah.


Walaupun blog aku ni kekurangan komen, tapi aku yakin ramai yang baca. Baca tanpa meninggalkan jejak kerana masing-masing malas mahu meninggalkan komen. Betullah orang cakap, pembaca akan ikut gaya si penulis, kalau penulisnya begitu, begitu jugalah dengan pembaca. Kantoiii aku malas komen blog orang (aku komen blog orang pun bergantung pada cerita/mood)... Miahahaha. 
Ataupun kerana kalau dia tak tinggalkan komen itu lebih bagus daripada memberi komen yang mampu menyakitkan hati ini, dan boleh jadi juga menaip itu sesuatu yang berat untuk dilakukan berbanding dengan bercakap... huuuu. 
Ok, thanks atas kritikan & pujian korang pasal blog tahpape ini :)


Ok, stop nagging -__-'


Kerana itu tajuk tiada emoticon sedih mahupun gembira


p/s: kepada rakan-rakan, kalau ada apa-apa yang urgent, sila hubungi talian mudah alih aku ye! Mesej sahaja dah memadai, tak perlu call.


p.p/s: dari siang tadi aku terfikir-fikir, siapa yang mewarisi kekayaan Steven Jobs? Terasa sayang kerana nama aku tiada dalam senarai pewaris. Hi hu.. 
R.I.P Steven Jobs...

Khamis, 6 Oktober 2011

Mind Hunters - Movie




Malam tadi keseorangan aku menonton cerita ni.
Filem ni mula ditayangkan pada tahun 04/05. Tapi aku rasa macam tak pernah tengok pun cerita ni dulu.
Owhh lupa, kalau cerita omputih aku lagi suka cerita yang ada kanak-kanak sebab kurang sikit babak seks (kalau aku ter-tonton babak seks dalam filem omputih, otomatik aku akan nampak mereka seperti binatang yang takde rasa malu berzina untuk tontonan umum macam tu & orang yang suka menontonnya juga sudah semestinya berjiwa binatang)

Mungkin ramai diantara korang yang dah tonton filem ni sebab filem ni dah tersangat lama.
Jadi aku pun malas nak buat sinopsis.
Cumanya, aku layan di 8tv tadi sebab filem ni tiada babak seks (mungkin dah dipotong/sebenarnya ada tapi diawal cerita sebab cerita ni mula jam 10 malam tapi aku mula tonton dalam 10:15 macam tu)
Kisahnya penuh debaran lagi-lagi apabila aku menontonnya seorang diri dan tiada siapa yang menemani dengan keadaan rumah yang sunyi sepi. Superb! Sebab aku dah lama tak rasa takut/berdebar bila tonton filem. Haha. Paling last pun filem Ninja Assassin (sebab tu aku suka action movies)
Dan setiap kejadian pembunuhan yang berlaku mengingatkan aku tentang detik kematian yang sentiasa mengejar kita (perghh! Kadang-kadang kesan tengok cerita omputih lebih hebat daripada cerita Melayu!)

Tapi aku suka ending dia, aku suka ending yang bila kita dah buat macam-macam andaian tapi andaian tu SALAH sama sekali. Tu menunjukkan penerbit filem ni agak pintar... hekhek. Dan tak ada rasa macam nak hempuk 8tv sebab menyiarkan cerita yang tak masuk akal. Hiuhiu.

Chiaww

Rabu, 5 Oktober 2011

Wordless Wednesday #12 - Ajnabi

Antara kita ada jarak pemisah...

Ahad, 2 Oktober 2011

I'm gonna Marry You!!



1 Oktober 2011


Hari yang indah~
Saja update di status bukuwajah bagitahu yang aku mahu ke pasar malam, petang tu.
Lepas update status, terus aku out. Siapa yang komen tidak pula aku spot check.


Tengah membelek eye liner kaler putih (kononnya nak beli) di deretan gerai yang ada, tiba-tiba aje ada orang mencuit aku dari belakang.
"Jumpa pun kau kat sini!" serius aku terkejut. Nasib aje suara halus, kalau suara garau dengan nada eksaited gitu, mahunya aku terus pengsan... Haha.
Sebab eksaited punya pasal, langsung dilupakan pada orang-orang yang menemani.
Tapi dapat jumpa kejap je.. T___T


Indah sebab jumpa kawan lama walaupun sekejap :')
Huwaa.. nak jumpa kau lagi, Jun! 


Habis cerita petang 1 oktober, ini cerita pasal hari sebelumnya, aku terjumpa 1 video ni, sepupu aku share kat wall dia... sangat sweet... 
Beberapa kali ulang tonton. Gila gempak dak pempuan tu paksa dak laki tu kawen...
Ingat kawen macam main pondok-pondok ke? Hahah
Tapi serius funny. Buatkan aku terkekeh-kekeh ketawa. 
Budak perempuan tu sangat cute, sangat coooolio & sangat adorable! (erk!)


Cekidot


Komen kat video ni, ramai yang bet 1 hari nanti, dat girl & dat boy akan berkahwin..
Hihihi.. sweet~

Kalau aku nak paksa orang kahwin dengan aku pun, aku akan pastikan dia ada ciri-ciri macam dalam senarai ini ;)

Nota pijak tanah

Kesilapan paling BESAR yang manusia SERING lakukan ialah, bila putus cinta sesama manusia baru ternampak cinta Yang Esa. Sangat dayus + kejam pada diri sendiri! Eeeww..

Khamis, 29 September 2011

Spontaneous Thursday #7 - Erti Syukur



Bersyukurlah pada orang yang menyakiti hatimu kerana dialah yang menabahkanmu,
Bersyukurlah pada orang yang tidak mengendahkanmu kerana dialah yang membuatmu lebih berdikari,
Besyukurlah pada orang yang mengkhianatimu kerana dialah yang membuatmu lebih mengenal diri,
Bersyukurlah pada yang memperkecil-kecilkanmu kerana dialah yang membuatmu mengenal keupayaan diri,

Bersyukurlah pada yang membantu kerana dialah yang membuatmu tidak terkapai-kapai sendiri,
Bersyukurlah pada yang menasihati kerana dialah yang membuatmu sentiasa berhati-hati,
Bersyukurlah pada yang sudi menyayangi kerana dialah yang membuatmu rasa lebih dihargai,
Bersyukurlah pada yang sentiasa di sisi, kerana dialah yang akan menjadi temanmu hingga akhir nanti ♥

BERSYUKURLAH DENGAN SEGALA YANG BERLAKU.

Ikut via FB