Peringatan Hari Ini

Sabda Rasulullah SAW "Di antara baiknya Islam seseorang, ialah MENINGGALKAN apa yang TIDAK BERMANFAAT baginya"

[12 November 2011]

Ahad, 2 Julai 2017

Ggwp




Khamis, 29 Jun 2017

╮(─▽─)╭


5 Syawal 1438

"Don't compare your life to others. There's no comparison between the sun and the moon. They shine when it's their time." 

Selalu aku nampak kata² ni lalu kat home FB tu. Dikongsikan oleh orang itu dan orang ini.
Kau tahu apa yang menyedihkan dengan kata² ini? Aku tak pernah pun bandingkan hidup aku dengan orang itu dan orang ini tapi entah kenapa orang² itu dan ini sering membandingkan hidup aku dengan mereka. Aku tak faham! Kalau kau rasa hidup kau lebih bahagia, labih bagus, kenapa perlu ada perbandingan begini? Sebab hidup aku tak sebagus hidup kau? Taklah! Atas apa yang Allah kurniakan dalam hidup aku ni aku dah bersyukur banyak dah, dengan rasa syukur yang Allah kurniakan pada aku ini pun dah menyebabkan aku berasa syukur juga sebab tak semua manusia ada rasa syukur dalam hidup mereka melainkan kufur nikmat. Allah bagi kau nikmat sikit je pun kau dah bandingkan hidup orang yang bawah sikit dari kau. Apa orang² macam aku ni hina sangat ke pada pandangan mata kau? Haih entahlah.. Aku cuma berdoa moga cukuplah orang² ni je yang Allah temukan dalam hidup aku, akan datang aku mahu jumpa orang yang baik² je, yang mampu memandang aku seperti seseorang yang istimewa, yang takde kekurangan, yang akan terima aku seadanya. Mudah²an.. Amiin..

Khamis, 1 Jun 2017

Biarkan..


Jodoh? Biarkan dia di situ -- di tempat di mana dia berada ketika ini. Biarkan.. Kerana suatu waktu nanti jika memang ditakdir sungguh berjodoh, pasti dia akan datang juga & kalau tidak, jika dipaksa banyak mana pun tetap dia tak mahu hadir. Maka biarkan saja..
Sekarang masa untuk fikirkan akhirat..


Khamis, 25 Mei 2017

Ayuh menuju kebaikan


Berubahlah kerana Allah. Kalau nak tunggu dan berharap ada manusia yg akan hadir untuk membimbingmu tanpa kau mahu mulai mencuba membimbing dirimu sendiri, sampai mati pun kau masih begitu. Kerana perubahan tu perlu dimulai dari hati, kalau hati dah taknak, datangkanlah 1000 pendakwah pun dalam hidupmu, tetaplah beribu alasan juga kau akan berikan untuk tak mahu berubah. Dunia ni sementara. Mati itu pula tidak diketahui waktunya. Akhirat nanti tempat bersoaljawab apa yang kita dah lakukan didunia ini. Syurga & neraka itu wujud. Ingat itu jelah.



#ehterbebelpula
#entahmembebelpadasiapa
#padadirisendiridanmerekayangreladirinyadibebelbegini😔
#samasamaperbaikidiri
#pesananbuatdiri

Sabtu, 20 Mei 2017

It's OK


Bila kau minta maaf kat orang & kau sedar orang tu takkan maafkan kau, kau serahkan ajelah dia pada Allah.. 
Lagipun maaf yang kau pinta tu asalnya kesalahan tu bukan dari kau tapi dia. Cuma itulah, manusia hanya melihat kekejaman kita saja, kekejaman dia pada kita mana dia nak nampak.
Menci i.. Mencik! Mencik! Haha
Tapi takpe.. kita didiklah hati untuk maafkan kesalahan semua orang, bukan sebab nak orang nampak kita suci atau baik tapi untuk mendapat kedamaian dihati & untuk Allah redha pada kita :)

Tak semua orang yang aku maafkan aku akan tegur orang tu semula. Tak. Cukuplah aku tau aku dah maafkan setiap kesalahan orang. Macam lagu Aku Maafkan Kamu by Malique & Jamal Abdillah tula.. 

Aku maafkan kamu,
Tak perlu kita bertemu cukup kau tahu
Yang aku maafkan kamu
Tolong teruskan hidup
Jangan sebut namaku..

Lagu ni memang mewakili suara hati aku sungguh :) Maka ketahuilah yang aku dah maafkan korang semua. Carilah pasal dengan aku berkali² pun aku akan maafkan juga tapi bila sikap aku berubah jangan salahkan aku pulak ye 😝

Daa.. Salam 7 hari menuju ramadan kareem :)

Rabu, 17 Mei 2017

ヽ(*⌒∇⌒*)ノ


Berteriaklah di depan air terjun tinggi,

berdebam suaranya memekakkan telinga
agar tidak ada yang tahu kau sedang berteriak.


Berlarilah di tengah padang ilalang tinggi, 
pucuk²nya lebih tinggi dari kepala
agar tidak ada yang tahu kau sedang berlari.


Termenunglah di tengah senyapnya pagi,
yang kicau burung pun hilang entah kemana
agar tidak ada yang tahu kau sedang termangu.

Dan, menangislah saat hujan, 

ketika air membasuh wajah
agar tidak ada yang tahu kau sedang menangis, kawan

*Novel HUJAN, Tere Liye







Sabtu, 29 April 2017

┐( ̄ヮ ̄)┌


🎶 Cintailah dirinya,
Kerana dia lebih sempurna,
Apalah ada padaku, hanya nyanyian dalam sepi.. 🎶


Isnin, 6 Mac 2017

Ikutkan hati, mati

Untuk tempoh setahun ini kalau ikutkan rasa hati ini mahu saja aku luahkan segala apa yang aku rasa di blog ini. Biar orang faham, biar orang tak salah faham dengan aku, biar orang biarkan aku buat keputusan sendiri dengan aman dan tenteram tanpa perlukan masuk campur daripada sesiapa pun, biar semuanya datang dari hati dan pemerhatian aku sendiri. Untuk buat sebarang keputusan tak mudah, terutama jika berkaitan dengan pasangan hidup. Memang tak mudah. Sangat tak mudah.
Kalau ikutkan, mahu saja aku menggapai tangan sesiapa untuk dihadapkan ke Tok Kadi. Tapi itulah, aku tak mampu buat begitu dengan pejam mata sahaja. Tak. Sebab aku masih ada hati, aku masih ada perasaan. Jika aku tarik sahaja tangan sesiapa tanpa memikirkan tentang hati dan perasaan aku sendiri bermakna aku dah berlaku zalim kepada jiwaku sendiri. Untuk tempoh setahun ini bermacam² kata nista (jika boleh ku katakan begitu) orang beri pada aku. Macam². Berkata² seolah² memahami aku tapi sebenarnya tak pun. Tak langsung, ok :)) End up dia, aku nangis sorang² bertemankan tilam dan bantal. Sedih weh. Aku nak cerita apa yang aku rasa, apa yang aku nampak dan aku tak suka dengan apa yang aku nampak dan tahu itu pun aku tak tahu nak cerita pada siapa. Bagi orang lain (termasuk tuan punya badan) benda itu mungkin biasa. Tapi bagi aku benda tu aib. AIB, ok. Haha. Entahlah mungkin aku ni yang skeptikal atau tipikal kot. Bajet alim sangat, terlalu memikirkan akhirat sangat (kononnya). Tapi yang pasti aku TAK SUKA benda tu. Tak suka. Dan tak tahu nak bagitahu macam mana betapa tak sukanya aku dengan benda² gitu. 
Yang aku tahu buat, lepas solat, berteleku atas sejadah dan bercakap² dengan Allah,
"Wahai Allah, hanya Kau yang tahu benda yang aku tak suka tu bukan sebab aku tak suka saja-saja tapi kerana Kau juga tidak menyukai hal itu kan, Allah? Maka tunjukkanlah kami hidayah & jalan menujuMu selalu.. "
Kemudian menderu-derulah airmata aku sebab sungguhlah takde seorang manusia pun yang memahami kita melainkan DIA sebab DIA yang menciptakan kita, kan..
Moga Allah sentiasa ada bersama²ku, membimbing menuju jalan² kebaikan supaya dipertemukan dengan orang² yang baik juga, yang takuttt sangat untuk melakukan dosa, takuttt sangat dengan neraka Allah tu. Moga², kan.. Doakan daku sentiasa ye ;)

Selasa, 3 Januari 2017

Sakit Hati


Ada orang dia memang sukaaa nak sakitkan hati kita walaupun kadang kita rasa kita takde buat apa² pun kat dia.
Dah tegur banyaaaak kali perkara yang dia buat tu sebenarnya saaaangat menyakiti hati dan jiwa kita, tetap jugak dia melakukan hal yang sama berulang-ulang kali tanpa jemu, tabpa rasa bersalah.

Kadang² aku tak faham akan kewujudan manusia² macam ni, rasa tak perlu wujud kot..
Tapi bila Fynn Jamal ada share live update kat FB page dia tajuk Winning in Losing, baru aku macam tersedar sikit. Ayat tu dipetik daripada al quran, kalau aku tak silap, yang mana Allah berfirman sesungguhnya manusia ini dijadikan sebagai ujian kepada sekelompok manusia yang lain. Allahuakbar. Kadang kita rasa kita dah saaangat teruji dengan sikap manusia yang sering menyakiti hati kita tapi hakikatnya diri kita sendiri ini pun sering menyakiti hati manusia yang lain. Arghh! Jomlah terjun sungai sesama cenggini! I is stress lah dengan keadaan cemni.. Hadoii

Kata ustaz Pahrol pula jika kita bersabar dengan kerenah manusia sesungguhnya Allah akan ampunkan dosa² kita atas sifat sabarnya kita tu. 

Taapii..

itulah, sabar is not easy la sebenarnya. Lagi² aku ini manusia yang bukan penyabar sangat. Rasa geram, sakit hati tu memang ada tapi entahlahhhh

Erghh! Stress!

Moh ler kita menangis bersama². Wuwuwu T.T 

Ikut via FB