Peringatan Hari Ini

Sabda Rasulullah SAW "Di antara baiknya Islam seseorang, ialah MENINGGALKAN apa yang TIDAK BERMANFAAT baginya"

[12 November 2011]

Isnin, 26 Disember 2016

Salahkah?


Aku kan tak faham dengan manusia yang nakkkkkk sangat aku ini kahwin.
Kau dah kenapa? Rileks² aje dahlah.
Ada jodoh, aku kahwinlah nanti, takde jodoh diam² ajelah. Jangan desak sangat, boleh?? Sebab aku ni belum sampai tahap terdesak lagi nak kahwin tapi bukanlah nak kata aku kahwin nanti sebab aku dah terdesak. Miahaha. Cuma semuanya aku serahkan pada takdir.

Tapi ok apa umur macam ni pun aku tak kahwin lagi, banyak hikmahnya kot..
Contohnya macam hari ni, dua hari ni family aku bercuti ke Cameron Highland, balik malam tadi ummi tak sihat. Ipah hari ini memang plan nak ziarah keluarga mertua dia, Nisa' dengan Aqilah pula Awwab hantar balik kampus awal. Jadi memang takde siapa kat rumah ni. Aku tengah sibuk menjahit tetiba ummi kata kepala dia sakit, minta tolong aku masak. Aku dah serba salah, kerja aku ni orang nak besok, tapi takpelah dah takde orang lain yang boleh diharap, kenalah juga korbankan masa tu. Tengok, kalau aku takde siapa nak tolong ummi?

Beberapa minggu lepas Aidz kena outstation seminggu, Tika takut nak tinggal di rumah dengan anak beranak je, akhirnya dia terpaksa ajak aku temankan dia. Kalau aku dah kahwin kau hengat laki aku bagi teman² ni?

Kita ni bila ada dalam mana² situasi pun kita kena faham dan terima kenapa Allah letakkan kita dalam situasi tu? Allah bagi kau kahwin awal mungkin sebab kau takde tanggungan lain, Allah bagi aku kahwin lambat atau tak kahwin langsung sebab Dia nak aku berbakti pada orang² terdekat dengan aku. Kena fikir macam tula jangan dok fikir logik kau je, macamlah hina sangat manusia macam aku ni. Bukannya aku tak pernah jumpa manusia yang bila dia berkahwin lagi banyak dosa yang dia kumpul berbanding dosa sebelum kahwin. Contoh, dengan ipar duai pun aurat tak terjaga, itu pun dah tambah dosa dah. Satu jela contoh aku bagi, kang bagi banyak² orang cakap aku sinikal pula padahal tu fakta ok.

Semalam aku terjumpa kata² ni kat page Jejak Tarbiah, sama je pandangan penulis ni dengan aku tapi itulah, mana yang nak faham, dia akan faham, yang tak nak faham?.. ada aku kisah?? Haha..

" Keberkahan dalam hidup bukan terletak pada anak-anak yang sihat, jodoh, rezeki yang banyak, rumah yang luas, dapat makan yang sedap-sedap. Itu hanya kurniaan Allah SWT.

Keberkahan hidup yang sebenar adalah "ketaatan pada Allah SWT" irregardless of our conditions.

Berapa ramai melihat kepada outcome/results. Kecewa tatkala belum beroleh rezeki, anak, kesembuhan, jodoh, kemenangan mahupun membina hubungan yang baik dengan individu.

Sedangkan Allah SWT memandang pada taatnya kita padaNya dan usaha yang berterusan. Nampak seperti gagal di mata ramai sedang disisiNya ketaatan dinilai begitu tinggi. 

" Taat Itulah keberkahan "

Terima kasih kepada penulis kerana kata² ini menenangkan jiwaku & harap menenangkan jiwa² yang membacanya juga. Rileks.. Chill.. Jodoh itu biar Allah yang tentukan, kita yang hamba ini doakan ajelah yang baik² antara satu sama lain, yang berkuasa tetaplah DIA bukannya kita..

0 bicara tanpa suara:

:)) ;)) ;;) :D ;) :p :(( :) :( :X =(( :-o :-/ :-* :| 8-} :)] ~x( :-t b-( :-L x( =))

Catat Ulasan

Sila beri komen yang bermanfaat kepada manusia sejagat, agama, bangsa & negara :)

Ikut via FB