Peringatan Hari Ini

Sabda Rasulullah SAW "Di antara baiknya Islam seseorang, ialah MENINGGALKAN apa yang TIDAK BERMANFAAT baginya"

[12 November 2011]

Ahad, 17 Jun 2012

Beritahu dunia... aku akan pulang!

Balik rumah hari minggu macam ni selalunya aku jadikan tempat untuk aku berehat walaupun sebenarnya aku tak layak pun untuk berehat sedangkan banyak amanah yang aku kena pikul. Kadang-kadang online pun aku rasa serba salah (tapi orang tak nampakkan perasaan tu? Sebab aku berjaya kawal. Orang je yang tak tahu).

Kalau kat tempat belajar hari Isnin hingga Khamis tu, ini yang menjadi rutin harian aku. Yang mana bila sampai rumah takde pun aku sanggup nak buat macam ni. Huuu

Meh sini aku share aktiviti aku kat sana. Aku dulik hape korang nak tahu ke tak. Kikikikiki

5.30 pagi: 
Bangun tidur. Awalkan aku bangun? Kalau bangun lambat, kena berebut bilik air. Tapi pernah je terbangun lambat. Jam 6:30, tu pun Syam bagitahu dah pukul 6 lebih, aku pula ingat baru pukul 5 lebih. Atoyaiii... rupanya salah kunci jam. Aku kunci 5.30 pm. Amek kau!

5:50 - 6.30 pagi:
Selesai mandi, terus solat subuh. Kemudian baca *Al-Ma'thurat (benda ni duduk sana baru aku jadikan amalan, kat rumah jarang sangat aku baca. Bad me!). 
Dan kemudian gosok baju untuk pakai ke kelas. And then... and then... sambung tidur!!! Wahhh! Aku pernah terbaca, yang dimaksudkan tidur selepas subuh dan bakal mewarisi kepapaan tu kalau kita tidur betul-betul lepas solat subuh tanpa melakukan sebarang aktiviti selepasnya. Err.. wallahua'lam. Tapi betullah, masa ada diorang bertiga tu aku tahan je tak tidur lepas subuh tapi bila sorang-sorang ni, rasa macam bodoh pulak melangut sensorang sementara nak tunggu jam 8.30 pagi tu.


8:00 - 8:30 pagi:
Alarm berbunyi menandakan aku perlu bangun dengan segera untuk sarapan dan bersiap! Hari khamis aku akan bangun 7:45 untuk bertugas. Tapi... selalunya akan ada senaman-senaman yang menandakan aku mahu sambung tidur semula. Mengantuknya!! 



8.30 - 10:30 pagi:
Masuk kelas, beratur, baca doa dan dengar tazkirah. Best kan? Rasa macam back to school!. Belajar perkara-perkara yang ohsem! Yang hebat & daebak! (wah dah pandai guna perkataan daebak! Penangan Running Man sungguhlaa :D)


10:30 - 11:00 pagi:
Keluar mencari sarapan pagi bersama Wan, Din dan Aiman (dan Nur, kalau dia tak puasa) tapi selalunya bertiga je kitorang sebab Aiman tu kadang-kadang dia order je. Bila diapit dua orang lelaki camtu, terasalah seperti " I'm the Queen!" (sangat~) Dan selalunya aku akan beli makanan untuk makan tengah hari sekali. Senang, nanti rehat pukul 1 tak perlulah aku menonong sensorang menuju kedai makan. Haihh bila tiba part-part macam ni mulalah teringat Tika, Syam & Ija. Dulu ke mana-mana dengan diorang je. Ni pun untung juga ada Wan dan Din, kalau tak, ada gak airmata meleleh masa nak beli makan tu (over~) sedih! Sob sob sob.

Rindu saat ni.. :(
11:00 - 1:00 tengah hari:
Sambung belajar lagi. Kalau ada yang buat lawak, aku jadi tukang gelaklah. Tapi mestinya akan gelak dalam masa sehari tu. Ada je diorang ni buat lawak luar sedar.


1:00 - 2:30 petang:
Rehat time! Sementara nak tunggu waktu zohor tu aku akan tidur dan Nur tumpang tidur kat ex katil Syam (sebelah aku). Kemudian bangun, solat dan makan tengah hari. Ohsem ok tidur dulu sebelum makan sebab bila bangun tidur tu mesti perut akan rasa lapar.

2:30 - 5:00 petang:
Sambung belajar lagi. Buat silap, buat balik semula dan ulanglah sampai kau bosan! Tapi sumpah gua tak pernah bosan. Belajar sesuatu yang kita minat, mana mungkin rasa bosan tu akan datang kan? Kalau penat tu mungkinlah...

5:00 - 6:00 petang:
Naik bilik, mandi, solat dan baca *Al-Ma'thurat untuk sebelah petang pula. 
Kemudian??
Kebosanan melanda tiba-tiba. Maka harus baring-baringan di katil sambil membaca novel. Selalunya novel ilmiah (walaupun novel cinta. ngee). Tapi minggu ni entah salah bawa novel kot. Gila kau belum kahwin lagi boleh salam cium tangan bakal laki! Kau tak gila?! Tapi cakap laki tu ada ciri-ciri laki beriman sebab solat 5 waktu tak tinggal. What the?! Aigoo.. buat rosak pemikiran budak jela. Nasib aku dah dewasa.
Jadi, bila tengah baca sambil baring-baring macam tu, kau ingat mata kau makin segar ke? Memang taklah! Makin layu, layu dan layu... Selalunya jam 7 petang gak aku bangun. Bosan dok takde kawan nak ajak borak T__T

7:00 - 8:00 malam:
Solat maghrib dan baca Al-Quran. Wajib!

8:00 - 11:00 malam:
Tengok berita. Sekarang ni paling gila tengok berita sukan. Lagi-lagi kalau tahu semalamnya ada perlawanan yang melibatkan Jerman. Pe lagi? Melangutlah depan tv tu tengok Mario Gomez je yang asyik golkan bola. 
Yelah, nama pun dok asrama yang mana majoritinya budak lepasan SPM, mana boleh tengok tv tengah-tengah malam. Makanya tak bolehlah nak tengok bola tapi kalau boleh pun aku tak sanggup kot. Kat kelas nanti bukan buat kerja, berdengkur je lebih.

11:00 malam:
Masa untuk tidur. Tapi selalunya aku tak tidur. Dengar radio sampai rasa mengantuk tu datang. Tapi sejak ada bola ni, kedai mamak dekat tempat aku tu sangat bising dengan sorakan "Golllll!!!" Adehlaaa... Mengganggu mimpi indah orang jek. Disebabkan aku minat bola dan faham passion orang yang minat bola, maka aku maafkanlah jeritan mereka tu. Kadang-kadang rasa nak join tonton sekali je kan. Hahaha.

Itu jelah aktiviti aku dari Isnin - Khamis. Bosan kan? Tapi kena tempuh untuk masa 1 BULAN lagi. Dan lepas tu akan rindu pula saat-saat ini....

Info: * Baca Al-Ma'thurat sebelah pagi akan dilindungi oleh Allah daripada segala kejahatan hingga ke petang. Dan bila baca sebelah petang pula, akan dilindungi hingga keesokan paginya. Itulah faedah jika membaca Al-Ma'thurat.

Tajuk tu aku pilih daripada lirik lagu. Tell the world i'm coming home~ hahaha

Oh, hari ni sempena cuti aku tidak juga berehat. Penat menyapu dan mengemop rumah serta membasuh pinggan. Oklah, aku memang tak pandai memasak, tapi kalau pandai buat kerja rumah (walaupun tak cekap) masih belum layak untuk berkahwin ke? Tett!

2 bicara tanpa suara:

airina berkata...

Aiseymannn camna ni? Aku pun belum pandai masak2 ni. Camna nak kahwin? hahaha5

Pasal Al-Mathurat tu, aku selalunya lupa baca yang petang punya. My bad hee...

Fira Hilwa berkata...

:D xpe, masak blh belajar... hihi.
aku kat sana yg rajin membacanya, isi masa lapang sbb kat sana lps habis kelas byk sgt masa lapangnya... huhu balik rmh bz dgn mcm2 hal dunia... huuu :(

:)) ;)) ;;) :D ;) :p :(( :) :( :X =(( :-o :-/ :-* :| 8-} :)] ~x( :-t b-( :-L x( =))

Catat Ulasan

Sila beri komen yang bermanfaat kepada manusia sejagat, agama, bangsa & negara :)

Ikut via FB