Peringatan Hari Ini

Sabda Rasulullah SAW "Di antara baiknya Islam seseorang, ialah MENINGGALKAN apa yang TIDAK BERMANFAAT baginya"

[12 November 2011]

Ahad, 12 Februari 2012

Bermain sambil bersenam



Masuk hari ni baru 2 kali aku dan Ipah bermain badminton di halaman rumah.
Kerisauan tentang penyakit berkaitan jantung dan kolestrol mula membimbangkan aku.
Ya, tak dinafikan berat badan aku makin naik, makin bertambah. Mungkin hidup terlalu bahagia kot.. (ops! ada orang pesan kalau kita bahagia, dilarang untuk diuar-uarkan.. tapi lebih baik bercerita tentang kebahagiaan berbanding penderitaan, kan? Kihkih. Ok, whatever!)


Dah terlalu lama tak bersenam (ada hampir 3 tahun kot. Erk!), jadi kelmarin adalah permulaannya.
Bukan sebab nak kurus walaupun tu mungkin andaian pertama orang. Tapi paling menakutkan aku kalau aku mati kerana sakit sebab tak jaga pemakanan sedangkan jasad kita ni ada amanah yang Allah suruh jaga. Lagipun Tika selalu cerita kat aku pasal kesihatan.
Aku orangnya suka makan, tapi makan bukanlah dalam kuantiti yang banyak, sikit-sikit tapi banyak jenis. Haaa kau, betapa bahaya ke tidaknya pola makanan aku tu. Dahlah tak pernah check kadar kolestrol dalam darah. Mesti ngeri! 
Lepas tu ada pula cerita ada orang tu tak pernah bersenam, tak suka pun nak keluarkan peluh ke apa, tapi badan maintain kuruih gitu. Alih-alih bila buat check up tahu-tahu ada masalah jantung disebabkan kolestrol. Ngaaa..

“Sesungguhnya Rabbmu punya hak atas dirimu, badanmu punya hak atas dirimu, dan keluargamu punya hak atas dirimu. Maka berikanlah kepada setiap pihak haknya masing-masing.” (HR Bukhari)



Nak berjongging aku memang tak minat jogging walaupun jogging tu lebih baik (kot) jadi aku lebih suka pilih bermain badminton selama 1jam. Kadang-kadang kurang daripada tu. Awal-awal main hari tu ok la juga cuma rasa letih kemain. Hari ni ok sikitlah. Rasanya kalau main seminggu, ok kot semuanya.


Jadi untuk kawan-kawan semua, jom amalkan cara hidup sihat. Mari bersenam! Kalau tak bersenam pun, asalkan dalam sehari tu ada jugalah keluarkan peluh ^_^ Bahaya tau tak jaga kesihatan! *wahh semangat kau, padahal baru juga timbul kesedaran.. kui3*

yeahh ini dia badan orang gila gi gym!


2 bicara tanpa suara:

~Fizah Rahim~ berkata...

ingat gamba kamu yang sedang bersenam tadi..

Fira Hilwa berkata...

bkn lorr.. bt malu je letak gmbr sendiri yg tak berapa nk hado ni ;))

:)) ;)) ;;) :D ;) :p :(( :) :( :X =(( :-o :-/ :-* :| 8-} :)] ~x( :-t b-( :-L x( =))

Catat Ulasan

Sila beri komen yang bermanfaat kepada manusia sejagat, agama, bangsa & negara :)

Ikut via FB