Peringatan Hari Ini

Sabda Rasulullah SAW "Di antara baiknya Islam seseorang, ialah MENINGGALKAN apa yang TIDAK BERMANFAAT baginya"

[12 November 2011]

Isnin, 27 Februari 2012

KLASIKnya aku

Entah bila ya, aku amat meminati sesuatu yang bersifat klasik.
Sangat cintakan bahasa Melayu klasik. Dulu masa kecil aku sangat gemar membaca novel.
Novel zaman dahulu bagi aku bahasanya sungguh indah, klasik dan sangat puitis. 
Tapi sekarang ni sangat sukar untuk ku temui lagi novel yang menggunakan bahasa Melayu klasik. Aku pun bila menaip di blog masih belum mampu untuk menulis mengikut gaya bahasa indah begitu.


Ketika di sekolah menengah hampir sahaja mahu memasuki kelas Sastera tetapi apakan daya, diriku sendiri tak yakin untuk berada di kelas itu (tiba-tiba rasa sedikit menyesal sebab tak ambil peluang dahulu). Tapi antara Sastera dan Seni Lukis, aku lebih sukakan seni lukis jadi tak berapa menyesallah kan... he he he.


Jika mahu novel yang masih mengekalkan bahasa Melayu klasik, aku lebih gemarkan novel terbitan Creative Enterprise Sdn Bhd (CESB). Dengan warna kulit kertasnya, dengan bau kertas tu... Aduhai... Sebelum baca selalunya aku mencium dulu bau kertas tu. Ambil feel. Tapi itu dululah, sekarang ni CESB pun dah upgrade. Tiada lagi novel berkertas kuning, semuanya sudah berwarna putih.


Novel pertama Noor Suraya yang aku baca pun daripada terbitan CESB. Novel Keranamu Ain tapi novel ni bukanlah novel pertama CESB yang aku baca, jangan salah faham pula. Dari situ aku mula jatuh hati pada karya Noor Suraya. Bahasanya indah amat. Walaupun ceritanya biasa-biasa sahaja tetapi bahasanya itu yang membuatkan novel ini luar biasa bagi aku.
Selain Kaksu, sebenarnya ramai lagi novelis berbakat besar yang mana bila baca karya mereka, aku merasa seperti di awang-awangan sehingga dapat gelaran 'kuat berangan!' tu. Hik hik hik. Tapi tu semua novelis veteren-lah, yang baru-baru ni kureng sengatannya sebab majoritinya menggunakan bahasa pasar.


Cuma sekarang ni bagi aku novel dari Indonesia-lah yang istiqomah menggunakan bahasa Melayu klasik ni (istiqomah mende... dah memang bahasa dia gitu).
Urghh rindu nak baca novel dari seberang!


Tapi yang paaaling best sekarang ni sebab penyanyi baru berani menyanyikan lagu Melayu berentak era 60-an dulu.
Lagu klasik. Saya suka!
Antara lagu klasik yang dinyanyikan oleh penyanyi baru yang aku suka adalah Yuna & Sean Ghazi tapi lagu Sean Ghazi ni dah lama, lagu tahun 2006 tapi aku tetap suka. Suka rentak dia, suka suara dia.. Not bad. Bukan semua penyanyi mampu bawa lagu berentak macam ni tau. Kalau Siti Nurhaliza pun aku rasa suara dia tidak se-klasik mereka berdua ni.
Kalau dua-dua ni berkolaborasi untuk lagu klasik terbaru, mesti meletup.



alamak, pagi-pagi buta dengar lagu ni rasa cam terbuai-buai je.. ngantuk! :P 
Tapi suara dia tetap... perghhh!




Lagu Yuna ni lirik dia aku suka. Tiba-tiba rasa macam nak buat highlight
untuk video kahwin i~ Erk hem!


Nota dipijak-pijak
Masa taip entri ni tengah bengang dengan FB, tiba-tiba tertukar ke Timeline pulakkkk... nyampah betullah. 5hb ni betukar secara official. Grrr! I hate timeline! Buruk dah profile ku... hmmm :'(
Dahlah tengah bengang, tiba-tiba ada pula yang mempersoalkan aku ni betul-betul peminat Liverpool ke tak... aduhaiii... Selamanya Harimau Malaya!



Chow. Kisah Maya Karin part II lain tahun ye aku sambung... thi hi hi..

0 bicara tanpa suara:

:)) ;)) ;;) :D ;) :p :(( :) :( :X =(( :-o :-/ :-* :| 8-} :)] ~x( :-t b-( :-L x( =))

Catat Ulasan

Sila beri komen yang bermanfaat kepada manusia sejagat, agama, bangsa & negara :)

Ikut via FB