Peringatan Hari Ini

Sabda Rasulullah SAW "Di antara baiknya Islam seseorang, ialah MENINGGALKAN apa yang TIDAK BERMANFAAT baginya"

[12 November 2011]

Ahad, 28 Mac 2010

Pesta Buku~ Aku datang!

Warghh!! Esok kerja? Oh no...kenapa aku cuti sehari je seminggu? Aku nak cuti dua hari!! Letihlah 6/7 setiap minggu aku terpaksa bangun pagi-pagi. Kadang-kadang tak sempat sarapan; hanya sempat meneguk secawan kopi radix je (sebabkan dalam iklan dia sebut 'mai secawan' jadi aku minum secawan jela setiap hari...ha ha ha), lepas tu kena bersiap, naik KTM Komuter, kemudian tukar pula LRT STAR... Semuanya kena berkejar-kejar. Dan semuanya menelan masa selama satu jam. Kemudian sampai destinasi yang ingin dituju kena pula tunggu bas Rapid 324... Oh oh...jika anda seorang wanita atau perempuan atau juga lelaki yang lemah lembut (thii hihi), pasti akan rasai apa yang aku rasa ni. Penat tidak terkira. Tapi tak kurus-kurus pun... T_T

Pagi tadi dalam pukul sebelas lebih ber-SMS dengan ex-housemate sementara aku, Kak Zila (ayat 'ex-housemate sementara' tu macam tak boleh blah je..hihi). Dia tanya pasal kunci rumah yang masih ada pada aku. Kemudian lama-lama mesej entah macam mana tercerita pula tentang kerisauan aku masa nak pindah. Risau pada ikan-ikan dia yang dia bela dalam akuarium tu tak diberi makan...
" Ikan kak Zila cukup je ni. Takde yang mati pun. Ikan kalau tak makan dia tak mati, dia kurus je. Kalau banyak makan je dia mati," terkekeh aku ketawa sorang-sorang baca mesej dia.

Laju je aku balas;

" Kurus? Akak pergi timbang ke ikan-ikan akak?"

" Tauke ikan cakap kurus tapi akak tak nampak lagi dia kurus" lagi galak aku ketawa. Adeh... Mahu pecah perut. Rindu pula pada dia. Kalau tak kerana ada sebab musabab yang munasabah, mahu aje aku tinggal di situ lagi. Tapi apa-apa pun lagi seronok di rumah sendiri. Baiti, Jannati ;)

Semalam..okeh, meh kita bercerita tentang semalam. Semalam (Sabtu) memang niatnya nak pergi Pesta Buku Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIBF '10 / PBAKL '10). Mula-mula janji dengan Nur Ain <- nama penuh, ok :) Tapi last minit dia tak jadi pergi. So aku decide lah nak pergi sorang-sorang. Pagi tu, Jannah <- nama pnuh jugak :) SMS aku bagitahu yang dia pun nak pergi juga. Puan Ratu pula tak dapat nak jumpa sebabnya si pengantin baru ni ingin pergi sana waktu siang. Pukul 6 lebih tu dah lewat sangat dah. Konon ingat nak jumpa Angah sekali, best friend dari kecik tau dia nih. Tapi entah macam mana last-last minit tak dapat juga nak jumpa. Jannah pula malas nak pergi lambat-lambat. Sebabnya aku dari tempat kerja memang terus naik LRT STAR ke PWTC. Dah nasib kerja sampai sabtu, tak boleh nak buat apa lah. Nak pergi hari ni (Ahad) malas pula, nanti penat nak tempuh hari esok. Lagipun hari ni still ramai yang datang, hari terakhirlah katakan.

Bila Kak Wani (kawan kursus) tahu aku pergi sorang-sorang je hari tu terus dia tawarkan diri nak temankan aku. Macam tak sampai hati pula. Diebabkan aku nak pergi sorang, dia terpaksa temankan...

" Eh, taklah. Mana ada susah. Akak dah minta izin kat suami akak dah tadi, dia bagi akak pergi. Siap bagi duit poket lagi..."

Baiknya Kak Wani... Aku baru je kenali dia awal bulan hari tu tapi rasanya macam dah lama kenal. Kitorang sama-sama suka kongsi cerita. Rupa-rupanya banyak persamaan kitorang. Apa yang aku rasa aku sorang je yang ada instinct-instinct yang orang lain anggap tak logik, rupanya dia juga ada naluri yang serupa. Eh eh, macam kebetulan pula...

 Kak Wani

Masa aku tengah stress pasal kes hari Khamis hari tu, Kak Wani lah yang banyak pujuk. Siap dia jumpa Kak Lin lagi bagitahu apa yang jadi tu, aku tak sengaja pun nak buat... Aduhh, Kak Wani. Blush-blush jadinya wajahku bila dia perlakukan aku begitu..Tak cukup dengan peristiwa hari Khamis, hari Sabtu pula dia menawarkan diri untuk temankan aku, sedangkan aku rasa kalau aku jalan sorang-sorang pun tak apa kot. Dah biasa sorang-sorang sebab tak selamanya kita hidup kat dunia ni asyik nak berteman je kan? Mestilah ada masa-masanya kita perlu bersendirian. Lagi pula dia sudah bersuami, jadi macam segan pula bila dia terpaksa pulang lewat semata-mata nak temankan aku yang bujang ini. Jadi aku rasa macam beruntung je dapat jumpa kawan macam Kak Wani. Macam mana aku rasa beruntung dapat berkenalan dengan Kak Ida, kemudian bila ikut kursus ni Tuhan temukan pula dengan Kak Wan dan sekarang Kak Wani pula, rasa diri ni amat-amat beruntung. Oh oh...airmata sudah bergenang dan senyuman makin memekar di bibir :') Sungguh-sungguh aku bersyukur dengan pemberian yang telah Allah kurniakan ni.

Sampai sana, memang ramai orang tak payah cakaplah. Sampai kat surau pun ramai juga orang <- ni pandangan biasa tiap-tiap tahun kat pesta buku. Masuk tahun ni baru tahun ketiga aku jejakkan kaki ke sana. Sebelum-sebelum ni tak pernah berkesempatan nak pergi. Sejak tiga tahun ni lah aku mula rajin nak pergi..hee.

Perkara paling seronok masa kat sana?? Wahhh.. apa lagi? Mestilah dapat jumpa dan beramah mesra dengan penulis kegemaran; Noor Suraya. 

 Kaksu! ;)


Memang dari dulu (dari tingkatan 3 kut) aku minat dengan penulisan dia. Koleksi novel dia tak payah cakaplah sebab tak pernah kira, lebih dari 5 buah kut. Mula jatuh cinta dengan novel Keranamu Ain. Novel dia pun berunsur keagamaan, percintaan dalam Islam lah macam tu. Watak dia pun semuanya sweet-sweet je.. macam aku...*eee perasan ya rabbi* haha. Masa dia tengah tandatangan novel Jaja & Din tu aku berbisik pada dia, sebab ada jejaka di sebelah yang tengah berbual dengan Syud; penulis kegemaran beliau kot. Tapi ramah semacam. Seronok tengok penulis dan peminat berbual mesra gitu. Sebab aku dengan si jejaka tu sama-sama minta autograf cuma aku pada Noor Suraya, dia pula pada Syud. Tu yang terpaksa berbisik sikit tu.

" Saya yang guna nama Ya Hilwa kat facebook. Rasa-rasa, akak kenal tak?" Kaksu (panggilan mesra Noor Suraya) memandang aku beberapa detik.

" Ya, ingat-ingat!" Dia mengangguk beberapa kali. Selalu yang rajin komen Bukuwajah dia, aku dan Rina la...hihi.. Kadang-kala sampai jadi tempat chatting pula bercerita pasal novel Kaksu ;D

Selesai bergambar, bersalam cium tangan dan berlaga pipi untuk mengundur diri, Kaksu berpesan.

" Rajin-rajinlah tegur Kaksu dekat facebook tu. Kaksu bukan reti sangat benda-benda macam tu. Tu mainan orang muda remaja je, macam Kaksu ni tak sesuai," haha..tergelak aku bila dia cakap macam tu. Kaksu muda dua tahun dari Ummi. Ala, Kaksu...ayah saya pun ada juga facebook (tapi Walid takde dalam friendlist aku, tak mahu beliau tahu apa yang aku buat dalam tu. Malu ah ding dong kalau dia terbaca status bengong-bengong aku tu...haha). Facebook tu laman untuk semua peringkat usia sebenarnya.. 

Rasa nak je berbual mesra dengan Kaksu lagi, seperti jejaka baju merah tu berbual dengan Syud, jealous sungguh aku tengok. Lama pula tu dia borak, macam tak nak balik pun ye juga. Almaklum booth Jemari Seni (JS) masa tu tak ramai orang, yang ada pun tengah belek-belek buku. Yang sedang beramah dengan penulis hanya aku; peminat Kaksu dan jejaka baju merah; peminat Syud. Sebab kesuntukan masa kerana ada lagi buku yang nak dicari maka aku terpaksa juga mengundur diri.

Pergi PTS ingatkan dapat jumpa Kak Lily Haslina Nasir, tapi takde pun. Yang ada, penulis buku Alexander Adalah Zulkarnain & Yakjuj Makjuj; En Mohd Alexander Wisnu Sasongko didatangkan khas dari Indonesia. Dapatlah Kak Wani tandatangan dia sebab Kak Wani beli buku Yakjuj Makjuj. Kerana Kak Wani suka bercerita, pastinya aku akan minta dia ceritakan semula padaku tentang buku itu...heheh. Tak sempat nak jalan lama-lama lagi sebab jam hampir pukul 9 malam, pesta buku memang tutup pukul 9 jadi kena cepat.
Untuk Kak Ida yang jadi pembaca setia blog aku ni dan amat malas untuk mengomen, kita cuma nak beritahu. Apa yang konon-kononnya kita hajatkan sebelum Sabtu menjelang tu, tak tertunailah kak misi tu. Tak sempat nak buat 'pemilihan' pun.. jangan kata pilih, tengok pun tak sempat. Semua nak cepat. Yang perasan pun cuma jejaka baju merah, tapi sekarang ni dah lupa muka dia.. kalau selisih pun konfem tak akan ingat punya..haha.
ni minah sengal yg kacau aku tgh bsembang ngn Kaksu. spoil la..

 

0 bicara tanpa suara:

:)) ;)) ;;) :D ;) :p :(( :) :( :X =(( :-o :-/ :-* :| 8-} :)] ~x( :-t b-( :-L x( =))

Catat Ulasan

Sila beri komen yang bermanfaat kepada manusia sejagat, agama, bangsa & negara :)

Ikut via FB