Peringatan Hari Ini

Sabda Rasulullah SAW "Di antara baiknya Islam seseorang, ialah MENINGGALKAN apa yang TIDAK BERMANFAAT baginya"

[12 November 2011]

Selasa, 23 Mac 2010

kEriNdUanKu~


                 
Saat ini aku terkenangkan mereka... Wah! Rindu bertandang lagi... Lama dah tak muncul perasaan macam ni..Hik hik.

Inilah wajah-wajah mereka yang aku rindukan..


Seriuslah, rindu sangat pada mereka; adik-adikku. Huhu..
Cepatlah korang balik, aku nak hang out dengan korang lagi!

Adeii macam jauh benar je kan? Memanglah tak jauh tapi dah jarang dah jumpa. Adib kat UIAM, Gombak (ceh, dekat bebenor), ambil jurusan ICT *Bakal pakar IT yang memang gila Internet*. Tapi kalau cuti, dia lagi suka lepak kat hostel dia, lepak dengan kawan-kawan yang branded sambil berenang-renang di swimming pool dalam kampus dia tu..wuaaa

Awwab pula kat Kolej Matrikulasi, Kuala Pilah. Jauhhh tu.. Bulan April ni baru habis. Ambil Sains Hayat. 

Ni aku cerita sikit pasal diorang berdua. Diorang memang rapat berdua. Kat rumah ni ada enam lelaki (Walid tak masuk senarai sebab dah tua..ehehe). Aidz rapat dengan Am, Adib dengan Awwab tapi Asim & Adik boleh rapat dengan mana-mana je. Dulu-dulu kalau Aidz dengan Am mesti orang keliru, mana satu adik, mana satu abang. Paling kelakar bila orang sangka mereka kembar. Tapi Aidz dan Am takdelah ketara sangat macam Adib dan Awwab. Sebab antara Aidz dan Am jarak usia diorang terhalang oleh aku di tengah-tengah antara mereka. 

Adib dan Awwab beza setahun je. Adib 26 Januari 1990, manakala Awwab pula 22 Jun 1991. Sebab beza umur yang tak berapa nak jauh tu buatkan orang keliru dengan diorang. Sampai tersalah-salah. Sampai ada yang mati-mati percaya diorang ni kembar tak seiras..Ha ha ha.

Kalau ditanya, antara Adib dan Awwab, siapa lagi aku sayang? Ermmmm....*kena fikir panjang ni* hihi. Aku pilih dua-dua tapi yang lebih 0.00000001% sayang goes to.....jeng jeng jeng..



ADIB!

Hehe..Kenapa Adib? Sebab kebanyakan usiaku habis bersama dia. *Eceh, bila sebut kebanyakan usia tu macam dah lanjut benor je usiaku..ehehe* 
Masa sekolah rendah dulu, kat sekolah tu ada dua sesi, sesi pagi dan sesi petang. Sesi pagi darjah 1,5,6. Sesi petang pula darjah 2,3,4. Masa dia darjah satu dulu, aku darjah lima. Jadi pergi dan balik sekolah selalu dengan dia. Pernah sekali tu aku angkat meja baru untuk tukar dengan yang lama. Tengah mengangkat dengan seorang teman sekelas tu, Adib datang. Berdiri je sebelah aku. Muka dia memang muka seposen.


Aku: Kenapa dengan kau?
Adib: Adib tak mahu masuk kelas..


Airmata dia dah bergenang..Ohh hanya orang yang bernama kakak sahaja yang tahu perasaanku pada masa tu. Automatik aku pun jadi sedih.


Aku: Kenapa? Pergilah masuk kelas sana...
Adib: Tak nak...nak masuk kelas kau...
Aku: Ada budak buli kau eh? Mana budak tu? Meh tunjuk...


Geleng..


Aku: Cikgu rotan kau ke? Itulah tak nak dengar cakap cikgu...


Adib geleng lagi. Bila ingat kes ni, terbayang muka nerd dia, muka sedih dia. Dengan dia yang tak mahu berenggang dengan aku. Lepas tu aku tak ingat dah macam mana dia boleh masuk sendiri kelas dia. Tapi memang seronoklah dengan dia. Kalau sebab Adib, apa pun boleh, semuanya pun takpe. Ingat lagi Walid minta aku tolong belikan buku-buku sekolah untuk Adib. Beli waktu pagi, waktu sesi persekolahan berlangsung. Sampai aku ter-miss separuh masa matapelajaran Bahasa Melayu. Semuanya gara-gara Adib. Tapi agaknya cikgu pun faham, so takdelah kena marah. Balik sekolah je mesti nak singgah kedai. Apa Adib nak, aku layankan je. Lagipun dia bukan jenis budak yang suka merengek-rengek, bukan juga yang suka meminta-minta. Tapi bila tengok dari lirikan mata dia je aku dah boleh agak apa yang dia nak, cuma dia tak cakap. Jadi aku belikanlah. Punyalah dia seronok. Haii,... bahagia betul dapat bahagiakan hati orang terutama keluarga sendiri ;)
Masa kali pertama nak jumpa budak-budak Group Ghimo 1986 pun aku ajak Adib yang teman. Sebabnya itulah juga pertama kali aku berjumpa dengan kawan-kawan yang kenal melalui dunia maya, senang cerita kenal dari FRIENDSTER. Ajak Adib sebab Adib je yang selalu nak teman aku. Merayu je sikit mesti dia mengalah..hehe. Kalau dengan Awwab, merayulah macam mana pun selagi benda tu takde kepentingan, booo layan..huhu


Awwab pula masa kecil-kecil dulu tak berapa rapat dengan aku. Dia lebih rapat dengan Kakak. Aku suka dengan budak yang agak matang macam Adib. Awwab masa kecil-kecil agak cengeng. Tak boleh diusik sikit, pasti menangis berlagu-lagu. Huh! Meluat. Selalu kena buli.. Ha ha ha.. Kenangan~ 


Makin besar, makin rapat pula dengan Awwab. Tak berani buli dah. Budak terbaik Kimia tu, kalau dia cipta satu bahan kimia yang boleh menghancurkan aku. buat niaya je..thi hihi. Kalau Adib, agak perahsia orangnya. Senang je nak tahu rahsia dia, buat serkap jarang, kalau dia tersengih lebar tu maknanya dia dah termakan umpanlah tu. 

Dua minggu lepas dia balik tiba-tiba perasan sesuatu pada dia. Lantas Kakak menegur; " Kasut baru!" Adib tersengih. Terkulat-kulat dia sebab terkantoi. Aku pula menyampuk; " Baju pun baju baru seh.." Dia cuma tersengih je membalas teguran kitorang. Adib budak branded, tulah gelaran sesuai untuk dia. Budak metroseksual...huhu. Kalau Kakak dan aku tak terjah macam tu, contohnya buat ayat tanya memang sah dia takkan jawab yang sebenar jadi kalau nak kepastian, terjah je macam tu. Mesti dia tersengih. Tapi Awwab pula sebaliknya. Dia bukanlah perahsia tapi bukanlah tak reti simpan rahsia. Cuma Awwab lebih open kalau bercerita tentang perasaan, tentang kehidupan. Tentang apa sahaja. Termasuklah bertanya padaku tentang perempuan. Ececece adik aku sorang nih. Yang bagus Awwab ni dia ada ciri-ciri kepimpinan. Kalau telefon Ummi (tapi selalunya Ummi lah yang call dia..perkara biasa bagi budak-budak IPT ;P), mesti dia akan tanya tentang pelajaran adik-adik dia. Betul-betul ambil berat. Begitu prihatin. Selalu bagi nasihat untuk adik-adik. Beruntung seh dapat adik macam ni.. Terharu :') heee.

Untuk adik-adikku, moga kalian berjaya di dunia dan akhirat. Aku tetap kakak kalian buat selama-lamanya dan kalian tetap adik-adikku buat selama-lamanya. Dan semoga doaku mengiringi kalian dan Allah jua bersama kalian selalu.


Wei, cepatlah balik. Rindulah nak bergelak ketawa dengan korang lagi... Huwaaa

1 bicara tanpa suara:

Fira Ya Hilwa berkata...

skrg awwab ada kt rmh..
demam campak menyerang...
sape2 yang terbaca komen ni, tlg doakn dia cepat sembuh ye..

:)) ;)) ;;) :D ;) :p :(( :) :( :X =(( :-o :-/ :-* :| 8-} :)] ~x( :-t b-( :-L x( =))

Catat Ulasan

Sila beri komen yang bermanfaat kepada manusia sejagat, agama, bangsa & negara :)

Ikut via FB