Peringatan Hari Ini

Sabda Rasulullah SAW "Di antara baiknya Islam seseorang, ialah MENINGGALKAN apa yang TIDAK BERMANFAAT baginya"

[12 November 2011]

Khamis, 15 September 2011

Dilanda musibah BANJIR!



Selasa 13 September 2011


Masing-masing mata menatap saluran TV3 yang memaparkan Buletin Utama.
Berita tentang banjir di Perlis membuatkan semua mata terpaku. Rasa simpati menyelinap dalam diam. 
"Kalau tengok banjir, budak-budak suka main-main air... Macam best je tengok." Kata Adik tiba-tiba.
Kemudian daripada berita, beralih kepada borak-borak tentang banjir. Berita di TV terus terabai.
"Eee... gelilah, dik! Kau tau tak, air banjir tu air kotor? Air tahi! Air dari lubang jamban semua keluar." Balas aku. Serius, tiba-tiba aku rasa geli amat.
Adik, Aqilah, Munibah dan Asim mula terpengaruh dengan kata-kata aku. Semua melahirkan rasa geli.
Bajet permbersih sangatlah semuanya punnn...


Rabu 14 September 2011


Seronoknya hujan... Setiap kali hujan berhenti dan turun semula, di dalam hatiku tak pernah lupa tentang doa;


"Allahumma soyyiban naafi'an" - Ya Allah, turunkanlah yang bermanfaat. (baca 2x)
Supaya apa yang turun itu dapat memberi manfaat kepada penghuni bumi. Amin...


Hujan yang turun pula tidak disertakan dengan ribut petir, memang sedaplah nak tidur ke apa.
Aku tengok Uzair tidur nyenyak sangat. Sejuk itu yang membuatkan dia tidur lena.
Dan aku pun mula menyambung kerja.


Dalam jam 7 malam, hujan dari tengah hari tu masih belum berhenti.
Ummi di dapur yang tengah menyiapkan juadah untuk berbuka kepada yang berpuasa pada hari tu, beritahu yang air sungai belakang rumah mula naik di pintu dapur.
Aidz mula azan ke arah air yang mula naik tu.
Lepas azan maghrib, Adik pula sambung azan.
Ada yang kata, kalau azan, air sungai berhenti mengalir. Aku pun baru tahu semalam. Wallahualam...


Disebabkan benda tu pekara biasa dan selalunya air takkan masuk sampai ke rumah, kami buat biasa.
Ummi ajelah yang kelam kabut seperti selalu, mengalihkan barang-barang yang berada di atas lantai. Entah kotak-kotak apa.
Sebab dah lali dengan sikap kelam kabut ummi, kami masih juga bersikap tidak ambil endah dan masih selamba menjemput ummi untuk berbuka secara santai.


Ketika berbuka, ummi dah bising di dapur beritahu air dah masuk dapur. Nasib baik aku dah habis makan.
Ummi pula hanya minum air untuk berbuka.
Tiba-tiba air naik secara mendadak. Daripada masuk ke dapur basah, mengalir ke dapur kering.
"Eeee air tahi!" kata Adik kegelian. Tiba-tiba teringat cerita semalam ketika tonton berita.
Geli tak geli, abaikan! Yang penting barang selamat.


Kelam kabut jadinya rumah.
Uzair yang tengah baring pula bising minta dilayan. Geram pula aku tengok. Tapi memang dah takde masa nak gomol atau main ba chak dengan dia. Barang berharga lebih penting.
Dijangka air hanya akan naik sampai dapur sebab selepas dapur, bahagian ke ruang depan tu tinggi sedikit.


Yang susahnya, nak alihkan mesin basuh. Dahlah Aidz dan Asim je lelaki bujang kat rumah. 
Am kerja, Adib dan Awwab dah balik kampus.
Tapi nasib baik juga kebetulan tu abang ipar aku balik daripada kerja.
Peti ais, mesin basuh dan segala macam kotak yang tak tahu apa isinya tu semua dialihkan ke tempat tinggi.
Sofa, kusyen, kerusi, bangku semua jadi mangsa kena hempap dengan barang berat.


Bilik air langsung dipenuhi air.


Tak lama dalam jam 8, air di luar rumah dah naik paras buku lali. Terus berkejar selamatkan barang-barang Tika yang ditumpangkan di rumah kecil kat luar tu.
Basah segala macam kotak-kotak barang dia.
"Aku rasa macam nak nangis..." kata Aqilah tiba-tiba. Biasalah, benda yang tak diduga kan... Tak sangka akan banjir.
Rumah jiran sebelah habis dimasuki air, dahla seorang pun takde dirumah.
Masing-masing cuba alihkan kereta jiran aku tu tapi tak berjaya sebab dia lock stereng.
Tempat-tempat lain, ada mangsa yang mula dipindahkan. Siap ada bot mengangkut lagi.


Jiran hujung sekali, rumah dia kalau hujan biasa-biasa pun memang banjir, inikan lagi hujan luar biasa.
Habis bahagian rumah bawah tu tenggelam. Kalau kau lalu, sah-sah kau pun ikut tenggelam.
Basah lencun aku tengok Cik Izan masa join ibu-ibu berborak diluar pagar rumah aku ni ha cerita pasal banjir. 
Dalam banjir tu sempat jugalah aku lepak rumah Kakak yang selang beberapa buah rumah daripada rumah ni tapi rumah dia tak kena, yang banjir rumah berhampiran sungai. Sempat lagi kau, aku layan Lilo & Stitch 2 kat TV2. Kuikui... 
Ada jiran yang rumah dia tak terkena limpahan air, pelawa lagi kitorang tidur rumah dia.
Prihatin sungguh jiran-jiran aku ni :)


Macam mimpi je rumah aku banjir hari rabu malam khamis (semalam).
Jadi hari ni aku mula mop lantai dua kali. Dah lama tak bersenam, tak buat perkara-perkara yang menyihatkan tubuh badan, sekali buat kerja macam tu, terus sakit-sakit badan belakang.
Malam tadi pun ummi dan walid berhempas pulas bersihkan lumpur-lumpur kat dapur tu.
Ni pun belum habis kemas. Dah macam rumah baru pindah pun ada.


Dalam pukul 10 hujan mula berhenti dan air mula surut.
Datang mendadak, surut pun mendadak.
Alhamdulillah~


Hikmah daripada banjir ni, banyakkkk wohhh...
Sebenarnya daripada hari tu aku berangan nak mop rumah, tapi kemalasan tu selalu datang.
Ummi pun cakap yang ummi nak kemas dapur dan kotak-kotak tu tapi asyik ditangguh-tangguh, alih-alih dah jadi macam ni, semua jadi rajin. Kihkih.
Paling penting, merasa juga kesusahan mangsa banjir. Selalu tengok kat tv je. Itu pun tv tak banyak tunjuk yang susah-susah, paling-paling pun diorang tayangkan scene kanak-kanak main air sampai adik aku pun terikut juga... hahaha.
Kemudian masa tolong dan tengok orang alihkan mesin basuh dan peti ais dalam rumah ni, aku belajar, yang kena banjir tu kebanyakannya bukan dikalangan orang kaya dan senang (sebab orang kaya awal-awal dah buat rumah di tempat tinggi, supaya tak diterjah air tapi lebih rela diterjah tanah bukit... erk!), jadi kalau barang-barang elektrik rosak, orang-orang yang tak berapa nak kaya ni terpaksa redha ajelah. Nak ganti pun belum tentu mampu. Tapi syukur barangan dalam rumah ni takde yang rosak.
Kalau tak, kena fikir duit lagi...
Bila dah banjir, air tahi ke, air kotor ke, lintah, pacat dah tak fikir dah. Yang penting semua selamat. Perkara ni pengalaman yang paling berharga bagi aku.


Kalau nak cerita perihal kisah satu malam ni, memang tak habis.
Rasa malam tadi masa macam lambat je berlalu. Padahal benda tu jadi dalam masa yang singkat.
Dari jam 7 malam hingga 11 malam. Tapi rasanya macam 1hari je.
Tapi tetap aku rasa benda ni ialah pengalaman yang paaaaaaaaaling berharga.
Sebahagian adik beradik aku & ummi pernah merasa dua musibah.
Kebakaran tahun 2005 dan banjir tahun 2011. Ada yang pernah rasa cemas rumah terbakar dan aku takde pengalaman tu tapi aku ada pengalaman rumah banjir. Syukur banjir tak tinggi.


suasana dibahagian dapur dan bilik air (eeww)

pintu masuk rumah

Aqilah, Adik, Asim... bahagia eh main air kotor

that's me! mengangkut bantal busuk nak pindah ke rumah kakak... hewhew
Terima kasih, Ya Allah, kerana beri pengalaman ini pada kami.
Bukan semua orang dapat lalui pengalaman macam ni.
Semoga apa yang terjadi ini, menjadikan kami insan yang lebih bersyukur atas nikmat-Mu.
Amin.

p/s: harap-harap pengalaman ni datang sekali ini ajelah. Banyak-banyak kali penat woo... dan harap-harap pihak berwajib dapat ambil tindakan sepatutnya daripada kejadian ini. Pe lagi, tambaklah SUNGAI tu! 
Ni nak pilihanraya ni, macam-macam boleh minta, kan? Heh!Photobucket


3 bicara tanpa suara:

shazmir berkata...

wow..banjir.. tapi itu semua dugaankan...sabar je lah..

cun awk cun ..!!
xyz4mir.blogspot.com

shazwanazizan / wanblur berkata...

salam takziah.. huhu.. dulu pun penah rumah kg wan banjir jugak.. :) banjir besar 1998. huhuu habis kelam kabut bila air naik mendadak.. yg oenting, tv, peti ais dan mesin basuh. huhu yg lain2 2nd priority. huhu

MissF berkata...

thanx ats komen... juz think +ve je :)
bila dh kena, br rasa mcm mana perasaan org yg pnh alami, kan? ;)

:)) ;)) ;;) :D ;) :p :(( :) :( :X =(( :-o :-/ :-* :| 8-} :)] ~x( :-t b-( :-L x( =))

Catat Ulasan

Sila beri komen yang bermanfaat kepada manusia sejagat, agama, bangsa & negara :)

Ikut via FB