Peringatan Hari Ini

Sabda Rasulullah SAW "Di antara baiknya Islam seseorang, ialah MENINGGALKAN apa yang TIDAK BERMANFAAT baginya"

[12 November 2011]

Jumaat, 2 September 2011

Ceritera Aidilfitri



Sekarang ni masa cepat aje berlalu.
Tak payah main pejam celik, pejam celik. Celik je dah banyak dah masa berlalu.
Termasuk Ramadhan.
Sehinggakan ada masanya aku rasa macam tak pernah rasa kedatangan Ramadhan sebelum ni. Tsk tsk tsk.
Betullah macam sabda nabi, dah nak kiamat nanti masa berlalu begitu pantas. Orang yang lalai aje yang takkan perasan dengan masa yang berlalu. Wuwuuu.. Harap-harap aku bukan dalam kategori orang yang lalai itu (padahal dah ada tanda-tanda dah ni).
Dan sekejap juga hari ini dah masuk raya ke-4... Haila..


Kembali pada mood raya, apa cer raya korang tahun ni?
Ada best?
Aku ok la. Best sebab tempahan baju raya dapat disiapkan dengan jayanya! Yeayyyyy!
Lepas tu tahun ni pertama kalinya beraya pakai contact lens. Pertama kali juga pakai.
Dulu yo o je cakap ngeri la bagai tapi bila cuba sendiri, takdelah sengeri mana walaupun kalau kau tengok aku pakai tu memang boleh buatkan kau ketawa terbahak-bahak.


"Harap mata aje besar, nak masukkan contact lens pun siap kecikkan mata apa pasal?!"
Siap kena cemuh tu masa nak pakai contact lens. Yelah, aku bab-bab mata ni memang sensitif. Kalau tengok orang sakit mata pun aku boleh rasa mata aku yang sakit. Orang cakap tu psiko. Hmm ntah.
Nak tengok gambar aku pakai contact lens? Tengok kat facebook la (ye, itu muka saya, bukan muka kutip kat google ye!). Malas nak upload kat sini.
Stalker yang tak berkenaan/berkenan dihati ramai sangat (bajet kau retis??!!)


3 hari raya ni aku asyik berjalan.
Kau ingat jalan-jalan beraya yang kerjanya hanya makan, makan dan makan, tak penat ke?
Penat wooo... Rasa macam nak pengsan dah. Nak pengsan bukan sebab makan banyak sebab makan tu aku boleh control lagi tapi tang tak cukup tidur tu yang tak boleh control tu.
Memang tiap-tiap tahun sambutan raya kitorang satu family macam ni.
Selagi jam belum pukul 1pagi, selagi tu tak reti nak gerak balik rumah.
Aku suka pergi beraya rumah saudara mara sebelah ummi.  Mungkin sebab ummi ramai makcik-makcik dan pak-pak sedara. Kalau beraya tu memang WAJIBul ghunnah la ke rumah adik-beradik arwah Jad (atuk) dan adik-beradik Jaddah (nenek), lagipun memang dari kecil ummi adik-beradik rapat dengan mereka jadi bila ummi datang tu semualah makcik-makcik dan pak-pak sedara ummi suka.
Lagi pula sebab anak-anak ummi paling ramai, lagilah diorang suka. Aku pun suka! Sukalah bila kita datang rumah orang, orang sambut kita dengan kegembiraan di wajah. Aku kan sekarang dah boleh nilai sikitlah jenis-jenis orang hipokrit. Jadi bila nampak wajah-wajah orang ikhlas ni, kita pun wahhhhhhh! mestilah suka kan... :D

Yang tak best raya ni sebab tak dapat beraya dengan Aidid Uzair... :'( 
Dia pergi beraya sebelah baba dia kat Penang. Jauh beno berjalannya!
Lepas tu raya tahun ni ramai pula yang dapat penyakit, macam aku, selesema aritu belum ok lagi, ditambah pula dengan batuk-batuk tapi hari ni dah ok sikitlah. Adik-adik sepupu yang kecik cinonet tu pun hampir kesemuanya kena virus yang sama sebab tu aku berani nak bergambar dan gomol anyonyonyo dengan diorang + ada pula yang demam.
Tapi raya tetap juga berjalan seperti biasa :)



Hari ini rehat di rumah je kot sebab tu boleh update blog ni.
Esok beraya lagi. Beraya + kenduri kahwin sebelah walid pula.
Tiba-tiba rasa macam sekejap aje dah nak masuk seminggu beraya. Lagi-lagi bila adik-adik yang sekolah & kat matrikulasi UIA, Nilai, tu pun dah nak balik dah Ahad ni. Memang patutlah raya sebulan, tak cukup kalau nak menziarah sebelah ummi dan walid dalam masa seminggu je sementelah kedua-duanya daripada family besar cuma sebelah walid ramai yang dah 'pergi dulu' nasib baik adik beradik walid pun ramai sebagai penyambung warisan.
Tiba-tiba terfikir, warisan aku bila pulak nak lahir? Ho ho ho.


Ada yang persoalkan raya ni memang pesta makan-makan aje ke? Yelah, open house sana sini, asal ke mana-mana rumah pun mesti dihidang makanan. Entah ye, bagi aku itu perkara biasa. Belum pernah lagi dalam bulan-bulan selain Syawal aku pergi rumah orang untuk berziarah, tuan rumah tak hidang makanan. Mesti ada punya hidangan. Sekadar air pun sudah mencukupi. Itu bukan budaya, itu sunnah Nabi S.A.W. Memuliakan tetamu itu sangat-sangat dituntut dalam Islam. Jadi soal makan-makan ni tak pernah pula terdetik untuk aku persoalkan. Kalau kau tak nak makan, kau tak payah makan, biar orang yang nak makan tu makan. Sekurang-kurangnya tuan rumah tu dah buat yang terbaik untuk tetamu yang datang :) Lagipun kan ada pepatah, 


"Rezeki jangan ditolak,
musuh jangan dicari" ?




tomeyyynnya budak pakai kopiah tu! Grrr
IzZah-rians in da blog!

0 bicara tanpa suara:

:)) ;)) ;;) :D ;) :p :(( :) :( :X =(( :-o :-/ :-* :| 8-} :)] ~x( :-t b-( :-L x( =))

Catat Ulasan

Sila beri komen yang bermanfaat kepada manusia sejagat, agama, bangsa & negara :)

Ikut via FB