Peringatan Hari Ini

Sabda Rasulullah SAW "Di antara baiknya Islam seseorang, ialah MENINGGALKAN apa yang TIDAK BERMANFAAT baginya"

[12 November 2011]

Selasa, 13 Mac 2012

Seindah Nama mu...





Benar, antara banyak-banyak negeri di Malaysia, Kelantan adalah salah satu destinasi yang aku ingin ziarah.
Sebelum ni, banyak yang aku dengar tentang Kelantan, tentang syariat terutamanya yang membuatkan aku kagum amat dengan Kelantan. Ironinya, kisah-kisah yang aku dengar tentang Kelantan kesemuanya bukan daripada penduduknya (sebab penduduknya lebih mengagungkan Kuala Lumpur -__-')


Entah ya, kalau aku jadi warga Kelantan sumpah aku akan bangga dengan undang-undang Islam yang diamalkan. Semua diwajibkan menutup aurat. Bagus gila! Tapi kat sini (di Kuala Lumpur/pinggiran Selangor), seperti diejek-ejek sahaja bila ada warganya yang menutup aurat. Jadi nak tutup aurat dengan sempurna pun dah rasa seperti terpaksa. 
Sangat menyakitkan hati bila ada yang memerli;
" Alimnya Kakak..."
" Aih, baru balik Haji ke?"
Atau;
" Eloklah kau ni jadi warga Kelantan, sesuai sangat!"


Belum lagi menutup aurat secara menyeluruh, dah kena booo macam tu. Memang tak laratlah (bukan tak larat untuk tutup aurat tapi tak larat merasa sakit di hati).


Papan iklan yang saaaaangat santun!


Pernah gak terfikir kalaulah seluruh negeri di Malaysia mengamalkan seperti yang Kelantan amalkan, alangkah indahnya hidup. Bukan hidup di dunia sahaja malah di akhirat, insyaallah. 
Cuma satu, aku tak gemar sangat bila dapat tahu malam di Kelantan tak hidup seperti di sini sebab aku ni jenis kalau keluar jumpa kawan-kawan di sekitar Kuala Lumpur, akan pulang pada malam hari. Agak ngerilah kan bila balik malam-malam macam tu suasananya sunyi tidak berpenghuni... Wuuwuwu.

Kepada warga Kelantan, bersyukurlah anda kerana dilahirkan dalam negeri yang pemerintahnya seorang ulama'. Bersyukurlah juga kerana negeri anda tidak seperti negeri-negeri yang lain. Sekurang-kurangnya anda bebas untuk menutup aurat dengan sempurna tanpa dicaci mahupun diperli. Dan sayangilah negeri anda dan pemerintah anda kerana ciri-ciri seorang pemimpin yang baik ialah pemimpin yang menghormati perintah agama dan menyeru rakyatnya untuk hidup dalam keadaan yang beragama. BIarkan orang mencemuh didunia asalkan Tuhan tak mencemuh kita di alam kekali abadi...
Takde dah pemimpin macam Tuan Guru tu kat dunia yang penuh pancaroba ini :')

Ops! Ini bukan entri tentang politik. Bercerita tentang negeri yang dinaungi oleh PAS, bukanlah bermakna kalian boleh membuat spekulasi bahawa si penulis entri ini atau si pembaca sajak itu pengikut PAS. Selama ni aku tak ambil kisah pun bila ada yang *menuduh aku pengikut PAS/PKR + anti UMNO. Terutama bila ada yang menyindir secara sembunyi bila tahu aku sering mengikuti ceramah Ustaz Azhar Idrus (UAI). Beberapa kali aku pergi dengar ceramah UAI secara live, aku tak pernah dengar lagi UAI berceramah tentang politik! Melainkan tentang hukum dan perkara-perkara fardhu 'ain sahaja.
Dan aku tak pernah menyatakan yang aku undi si fulan atau si fulan, yang aku tahu aku terima persepsi begitu sebab aku sering post sesuatu yang agak islamik. Aik, maknanya memang orang UMNO takde yang Islam-lah ye? Islam pada kad pengenalan sahaja, begitu? Jadi, memang benarlah alim dan warak itu hanya terdapat pada orang-orang PAS? Kerana anda (orang UMNO) yang mengandaikan sedemikian, maka demikianlah juga ianya berlaku :) Dah tu, bila orang-orang PAS mula timbul riak kerana pujian itu, di marah-marah pula. Asal? Tak waras? Hahaha. Whatever.




* = melemparkan kata-kata tanpa bukti.


















1 bicara tanpa suara:

wanabee berkata...

walaupun bukan rakyat kelantan , tetapi saya tetap bangga dengan usaha rakyat negeri tu ..sebab menjaga agama kita ..agama Islam . sekadar cakap sahaja menjaga Islam , tapi hasil tak ada pun.. buat apa . semoga negeri kelantan dijaga dan menjadi satu contoh negeri yang sentiasa mengangkat & menjaga agama Islam.

:)) ;)) ;;) :D ;) :p :(( :) :( :X =(( :-o :-/ :-* :| 8-} :)] ~x( :-t b-( :-L x( =))

Catat Ulasan

Sila beri komen yang bermanfaat kepada manusia sejagat, agama, bangsa & negara :)

Ikut via FB