Peringatan Hari Ini

Sabda Rasulullah SAW "Di antara baiknya Islam seseorang, ialah MENINGGALKAN apa yang TIDAK BERMANFAAT baginya"

[12 November 2011]

Selasa, 3 April 2012

Aku Janji.



Di petang hari yang mendung dan hening serta hujan gerimis melanda, dengan tiba-tiba aku nak buat angkat sumpah 'Aku Janji'. Angkat janji bersama seram sejuk okeh. Bukan seram sejuk sebab nak buat janji tapi sebab hujan opkos lah sejuk kan? Ngeh ngeh.
Rasa macam ada dekat Korea! 
Pfftt tahulah baru lepas baca entri Fatin Liyana pasal cuti dia kat sana...


Tadaaa.. inilah Aku Janji yang aku buat tahun lepas tu.


Ketahuilah bahawasanya saya tidak akan berkahwin hanya semata-mata disebabkan kawan-kawan atau saudara-mara saya yang sebaya/lebih muda daripada saya berkahwin! 

Saya hanya akan berkahwin apabila saya sudah betul-betul bersedia untuk menggalas tanggungjawab sebagai isteri kepada SEORANG suami dan ibu kepada anak-anak suami terchenta (peewit!) 

dan juga apabila saya sudah menemui calon yang LAYAK untuk menjadi pemimpin saya dunia akhirat dan suami/bapa yang sangat bertanggungjawab kepada isteri dan anak-anak. Trimas! 



Perghhh sweet kan angkat sumpah aku ni? Hik hik. Jangan curik tau! Sila cipta ayat angkat sumpah sendiri!
Siap simpan as note tau! Haha. Poyo tak? :P


Ingat kahwin senang ke?
Oklah senang.. kalau susah takdelah orang berani nak kahwin, kan? Tapi kalau salah pilih calon, aku tak mahu hidup aku menderita, aku tak mahu hidup anak-anak aku tak menentu. Itu je yang aku tak mahu sebenarnya.


Ada yang kata, time muda nilah harus grab sesiapa yang suka kita.
Tapi aku tak setuju dengan kata-kata tu. Bohonglah kalau cakap takde yang berkenan dan bohong jugaklah kalau cakap tiada siapa yang aku berkenan (eh, ada ke? haha) tapi apa-apa pun memang memilih tu dah sampai tahap wajib bagi aku. Biar memilih asal jangan salah pilih. Selagi boleh pilih, pilih betul-betul. Nanti dah pilih, takde peluang dah nak buat pilihan lain.


Semua orang ada kriteria isteri/suami idaman.
Idaman aku tidaklah setinggi yang orang sangka. Orang selalu fikir aku memerlukan lelaki yang kacak, yang kaya harta & bla bla bla (hero macam drama Korea tulah) tapi maaf, andaian anda tidak tepat sama sekali. Hero Korea tak solat, tak puasa, bangga dengan zina dan yang sama waktu dengannya, memang taklah kan... Tapi dorang cute! Ok, fine -__-" Tapi tidak juga sealim para ulama', pangkat ustaz, orang soleh yang zuhud pun tidak. Cukuplah dia PEGANG agama Islam dan menyintai agamanya.. Itu sahaja.
Yang sebenarnya, mungkin orang yang ada kriteria tu belum muncul lagi di depan aku. Kalau wujud lama dah aku ambil tanpa bagi peluang pada orang lain. Haha. Aip! Ayat tu serius ok! Kalau dah jumpa aku takkan pass dia pada orang lain, malahan pada alien sekalipun! Maka, kalau nak tengok macam mana rupa aku jika dah jumpa yang mampu beri 'rasa' tu, kita lihat je nanti.. keh keh (tiba tiba dah terbayang camne rupanya pun.. huduh! haha)


Jadi bertuahlah anda yang sudah berkahwin kerana anda memang sudah menemui 'kriteria' itu pada pasangan anda... soooo sweetttt~ :) Tapi kalau dah kahwin baru sedar si dia takde sikit pun menepati kriteria, tak dapek nak buek apo lah. Redha je k ^^ sebab ada orang pesan, apa yang kita minta itulah yang Allah beri, jadi jangan salahkan takdir! (Melainkan kalau pilihan tu memang BUKAN pilihan kau. Jika itu yang berlaku, bolehlah salahkan orang yang memaksa kau menerima pasangan kau tu. Ok!)


Marriage is not about LOVE but it is about 
MAKING UMMAH

:: 2010 ::

Wahai wanita , carilah lelaki yang soleh . Lelaki yang boleh membimbing dirimu kepada Allah . Bukan lelaki yang hanya tahu bersuka ria , bermulut manis , membiarkan dirimu jauh dari Allah .

Wahai lelaki , carilah wanita yang solehah , namun jangan diabaikan wanita yang jauh dari Allah . Wanita yang solehah akan menyejukkan hati mu manakala yang jauh dari Allah , kamu bimbing dan bawa dia kepada Allah .

Kerana para lelaki , adalah PEMIMPIN kepada para wanita
 - H.A



Aku tidak mahu menjadi perempuan yang memerlukan lelaki,
tetapi aku mahu menjadi perempuan yang lelaki perlukan...

5 bicara tanpa suara:

.tufah. berkata...

sweet nye 'Aku Janji' dia... :D
aku pernah jumpa satu doa ni, pasal nak kawin lah. ayat dia lebih kurang macam ni kut,

tugasku bukan untuk mencari diri mu, tetapi utk mensolehahkan diri ku. Dia akan menyatukan kita seperti mana yang tertulis di Lauh Mahfuz.

:)

Fira Hilwa berkata...

oh sweetnya doa tu. tapi aku amalkan juga 1 doa ni;
ya Allah kurniakanlah aku seorang suami yg baik, dia meminangku & mengahwiniku serta jadikanlah dia sahabatku di dunia dan di syurga.. aameen :x

:D

alhariesz berkata...

ada tu, cuma belum ketemu.

:)

mardhiah abu berkata...

sweet..meh kita buat persiapan sendiri dengan memperbaiki diri..insyaAllah baik dapat yang baik ;;)

Fira Hilwa berkata...

@alhariesz mungkin ada, mungkin xde... ;) kau jelah carikan utk aku ;))

@mardhiah abu sedar dri ni xdela baik mana tp nk yg baik kena jadi baik, kan? ;) skurg2nya jmp yg sme pe'el ngn dri ni pn dh ok dh... hehehe

:)) ;)) ;;) :D ;) :p :(( :) :( :X =(( :-o :-/ :-* :| 8-} :)] ~x( :-t b-( :-L x( =))

Catat Ulasan

Sila beri komen yang bermanfaat kepada manusia sejagat, agama, bangsa & negara :)

Ikut via FB