Peringatan Hari Ini

Sabda Rasulullah SAW "Di antara baiknya Islam seseorang, ialah MENINGGALKAN apa yang TIDAK BERMANFAAT baginya"

[12 November 2011]

Rabu, 25 Mei 2011

BW? Blogwalking? Shoutmix? Cbox? Minatang hape tu?

Heyyy... blog i dah ada header!!! Yeayyy!
Sangat gembira sebab berjaya menghasilkan header yang kacak itu... ngeee

Semalam dan hari ni aku jadi tak berapa nak aktif di bukuwajah. Memang apa pun aku tak usik. Usik sikit-sikit je. Bagi mesej luahan perasaan kat Zack. Pastu layan Ain Rosli merapu.
Pastu tiba-tiba blank. Mulalah update status tah hape-hape nasib baik latest status tu memang aku memaknakan kata-kata tu.

Online pun semata-mata buka blog. Itu pun tak buat apa. Menatap dengan pandangan kosong jek. Tiba-tiba tadi ter-rajin pulak nak buat header. Dari dulu nak create tapi asyik tak jadi.
Sampai nak menangis tau bila kita tengah bersemangat nak buat sesuatu tapi hasilnya...argghhh! So ni bajet dah kira habis kacaklah header kau ni? Erm.. bolehlah.. Saya rasa macam comel pulak. Lagi-lagi dapat tayang bantal bucukkkk Uzair tuh... Hehe






Berbalik pada tajuk kat atas tu, dulu (tahun lepas je pun, takdela duluuuu sangat kan..) aku tak tahu pun benda-benda alah tu apa.
Yang aku tahu, Cbox dan Shoutmix tu untuk orang chat dengan kita. Ye, aku guna Cbox (singkatan Chat box) opkos lah aku fikir benda tu untuk ber-chatting kan.

Tiba-tiba je ada yang send kat cbox siap cakap "Hi, bw here!"
Aku pun macam terbangang-bangang. "BW?? Bawak ke? Bawa apa? Apa ke buduhh piang guna ayat Bawa dalam cbox?" Kah kah kah... padahal diri sendiri yang sengal. Yelah, budak baru belajar. So lagi bertambah tak boleh blah bila orang send mesej kat kita, kita balas gak kat cbox kita. Awat, hang bajet orang tu hari-hari jenguk blog hang ka? Pi la balas kat blog depa biaq depa ingat depa pernah singgah blog hang... Hadoiiii
Manalah aku nak tahu kena buat macam tu...

Lama-lama asyik pengunjung blog aku ni dok hantar ayat BW, BW je, aku pun heran tak heran jugaklah tapi lama-lama tahu sendirilah BW tu singkatan untuk Blogwalking. Laaa habaq la hangpa jalan-jalan kat blog cheq. Nanti boleh cheq jalan-jalan kat blog hangpa pulak. Kalau berkenan memang aku kan followlah blog tu.

Oklah, dah tahu dua perkataan dan kegunaan nih.
Blogwalking untuk tarik minat orang jadi follower dia.
Cbox atau shoutmix untuk bagitahu je depa pernah mai sini.
Tapi sampailah sekarang aku anggap cbox tu untuk chatting tapi pakat balaih kat blog depa la, jangan balaih kat blog sendiri.. malu oiii... macam cakap sorang-sorang pulak kan...

Malam semalam aku jalan-jalan kat blog orang... err... tak, tak.. bukan jalan-jalan tapi blogwalking. Hik hik. Tiba-tiba je aku nampak ada beberapa blog yang sebut nama Ben Ashaari (alahaii sapa lah pulak mamat ni? Aku tak berapa nak kenai. Pernah dengar nama je) suruh buang cbox/shoutmix.
Laaa awat pulak? Kata dia lebih kurang yang aku paham camni la, cbox/shoutmix tu ramai blogger yang perlakukan seperti memaksa orang untuk follow blog blogger yang jadi pengunjung blog korang. Yelah, kalau dah tiap-tiap kali dia update blog, pastu dok sibuk tinggal link kat cbox/shoutmix orang lain suruh view blog dia, suruh follow la bagai, tak ke memaksa tu? Sukahati kitalah nak follow ka dak. Bagi link sekali je sudahhh... kot ada jodoh mungkin boleh jumpa kat group SB atau GB. Ni dok hantar banyak-banyak kali kadang kalau aku ada kuasa men-delete, aku delete gak blogger tu daripada dunia blogger ni kang... Miahaha...

Tapi serius, sebelum ni aku memang rasa cbox/shoutmix tu memang untuk orang say Hi, tinggalkan tapak. Tipulah kalau takde yang dok paksa-paksa aku follow blog dorang. Ada je tapi ignore jela kan. Pegi jap blog dorang, kalau ok, follow. Kalau tak ok, tinggalkan jejak balik, dan chow lah. Bukan susah pun sampai nak kena delete cbox/shoutmix. Ish ish ish...
Lagi satu aku kalau ada orang jadi follower aku memang dah jadi hobilah aku view blog dia balik. Itu pun salah satu cara untuk beramah mesra kot. Dia kenal aku, aku kenal dia. Pedehal, Pe'ah... TAPI, adakalanya diorang tak sertakan PAUTAN/LINK blog diorang pada profile diorang. Itu pun masalah dan dari situlah bergunanya cbox ni untuk tinggalkan pesan, "kita dah follow awak, silalah awak follow kita balik, kalau taknak follow kita balik, kita unfollow awak tau!! *muka garang*"

Bagi aku depends lah pada orang. Tak semua orang yang masuk blog kita, tinggalkan jejak di cbox/shoutmix semata-mata nak memaksa kita follow diorang. TAK.
Boleh jadi, kerana cbox tu korang boleh jumpa senior korang ke, kawan-kawan lama korang ke yang rupanya baru tahu dia pun ada blog. Macam yang berlaku pada aku masa tahun lepas. Ingatkan siapa yang BW kat blog aku, sekali.... laaa... senior P.I cheq ka... Masa tu hepi tak terkira. Rasa macam jejak kasih sekejap dengan dia. Dahlah dah lamaaaaa gila lost contact sekali jumpa balik kat cbox. Betul-betul tak sangka. See? So aku rasa orang yang delete cbox/shoutmix dia tu macam tak patutlah kan... Ada kerugian di situ.

Apa pun ini pendapat peribadi aku jelah. Takde kena mengena dengan Ben Ashaari, Ben Bradshaw mahupun Ben Firdaus... Eh, eh... sempat lagi masukkan nama yang last tu... tettt
Cuma tak payahlah sebab orang ni cakap camtu kau pun nak ikut bulat-bulat padahal dia cakap macam tu sebab orang dah kenal dia. Mungkin dia pun tak paksa korang ikut cara dia. Nak buat apa-apa juz use your brain la. Lepas tu fikir dalam-dalam. Kalau aku, buang cbox tu rasanya macam tak bermakna kot blog aku ni melainkan kalau ada orang yang mencarut dalam tu mungkin takde cbox itu lebih bermakna (harap-haraplah aku tak jumpa orang yang keji macam tu dalam ni). Depends on situation lah jangan angguk melulu je, hokeh? Kang menyesal kang sapa yang susah? Diri sendirilah sebab password cbox yang aku guna dulu aku dah lupa... Kikiki << motif??

4 bicara tanpa suara:

airina berkata...

Aku pun selalu dapat nota 'follow u, follow me back', apa kes??? kih5

Ada banyak follower, banyaklah, sikit pun takpe sebab aku sendiri tak suka kena paksa2 follow blog orang :P

alice berkata...

hahaha..benar juga kata2mu itu..hehe

Fira hilwa berkata...

@airina aku pn tak kisah follower sikit ke banyak. kalau banyak pun tp macam xde follower (entri takde komen langsung) pun tak guna gak.
kalau rmi sgt org sk komen entri kte takut tak terlayan lak mcm post aku yang ni

Budak nyomelll... deyamnyaaaaaaa!!

smpi tak terbalas sume komen... hahaha. jd bsederhana je. lg bangga kalau org sk blog kte mmg sbb dia sk drp tpksa sk sbb nk kjr follower, xbest la cmtu kn...

@alice hehe.. pendapat je tu. ntah merepek pe pn xtau la ;P

anamizu berkata...

cik ana memule ada blog dulu pun camtu jugak..
manela nak reti lg shortform2 tu sume kan..skg ni dah paham la dah..hihi
cik ana meluat gak yg jns pakse2 folow tu..tp xpelah kalo kite rase nak folow balik,p je folow balik..
kalo rase meluat,biarkan je xyah jenguk pun xpe blog die..
kejam tak?kejam tak??hihi

:)) ;)) ;;) :D ;) :p :(( :) :( :X =(( :-o :-/ :-* :| 8-} :)] ~x( :-t b-( :-L x( =))

Catat Ulasan

Sila beri komen yang bermanfaat kepada manusia sejagat, agama, bangsa & negara :)

Ikut via FB